Nya förslaget: Minska tjänstebilsrabatten på elbilar och laddhybrider

Fredrik Daveby är vd för Motormännen.

Alla som köper en supermiljöbil – alltså en elbil eller vissa laddhybrider – får 40.000 kronor i rabatt. Men kritiken mot supermiljöbilspremien har varit hård, eftersom den tagit slut i flera omgångar. Osäkerheten om premien betalas ut eller inte leder knappast till att försäljningen av bilar med låga utsläpp ökar.

I regeringens nya budget finns 700 nya miljoner för supermiljöbilspremien. Men samtidigt finns en ny förändring som är desto mer kontroversiell.

Laddhybrider och elbilar är idag mycket förmånliga som tjänstebil. Och även i fortsättningen, fram till 2020, får tjänstebilister som väljer en supermiljöbil förmånsvärdet nedsatt med 40 procent.

Men i den nya budgeten sänks den högsta tillåtna rabatten på förmånsvärdet för supermiljöbilar från 16.000 till 10.000 kronor. 

Snart kan det alltså bli mindre förmånligt att välja en laddhybrid eller elbil som tjänstebil. Det kommer inte leda till några miljövinster, enligt Fredrik Daveby, vd på Motormännens Riksförbund.

"Det är kontraproduktivt och obegripligt! Att dessa bilar ska köras på el i största möjliga mån och inte primärt på bensin och diesel, är en annan sak", säger han i ett uttalande.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är bra med ordentliga rabatter för att välja en elbil eller laddhybrid.
Ja
155
28
Nej