Renault Zoe ZE 40 har mycket längre räckvidd – och en smart lösning för laddstolpen

Det ryktades om att Renault skulle lansera en ny version av elbilen Zoe med längre räckvidd på bilsalongen i Paris – och nu är den officiell.

Att visa upp en ny version med längre räckvidd, och samtidigt behålla den tidigare versionen med lägre pris, är en trend som flera andra biltillverkare också hakat på.

Renault Zoe ZE 40 får ett batteripaket på 41 kWh vilket ska ge en räckvidd på 40 mil enligt den europeiska NEDC-körcykeln. Det innebär i så fall drygt 30 mil i verkliga förhållanden. Samtidigt får den nya versionen en elmotor med högre effekt: 88 hästar istället för 77.

"Ingenjörerna har lyckats öka lagringskapaciteten utan att göra batteriet större eller tyngre, genom att optimera cellerna och öka energitätheten istället för att lägga till fler batterimoduler", skriver Renault i ett pressmeddelande.

Den gamla modellen med 22 kWh-batteri, som klarar 24 mil som mest (17 mil i verkligheten), finns fortfarande kvar.

Men det är inte alla nya versioner av Renault Zoe som klarar 40-milagränsen. Väljer du modellen med snabbladdare (Quickcharge) sjunker den officiella räckviddsssiffran till 37 mil.

En annan nyhet är att Renault lanserar något som kallas ZE Pass. Det innebär att Zoe-ägarna kan ladda sin bil vid en publik laddstolpe och betala via en mobilapp – oavsett vem som äger eller driver laddstolpen. Den här funktionen ska rullas ut i Sverige inom kort.

Uppdatering 29/9: Renault Zoe med 40 kWh-batteri börjar säljas i oktober och kostar från 244.900 kronor. Med 22 kWh-batteri kostar Renault Zoe 219.900 kronor.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag vill ha en räckvidd på 30 mil eller mer i en elbil.
Ja
155
4
Nej