Opel Ampera-e går 50 mil på en laddning

Opel är sprickfärdiga av stolthet över sin nya elbil Ampera-e, som under gårdagen hade världspremiär på bilsalongen i Paris. "Ställer konkurrenterna i skamvrån", skriver Opel i sitt pressmeddelande.

Opel Ampera-e går 50 mil på en laddning

I pressreleasen kan vi även läsa: "Opel svarade för dagens 'snackis' när den internationella bilsalongen i Paris slog upp sina portar. Beskedet att den nya elbilen Ampera-e får en räckvidd på drygt 50 mil slog ner som en bomb och fick konkurrenterna att trängas i skamvrån. Ingen annan elbil i segmentet kommer ens i närheten av denna räckvidd."

Räckvidden på 50 mil är uppmätt med den nya europeiska körcykeln NEDC, som visserligen är standard för räckviddsjämförelse mellan olika elfordon, men inte nödvändigtvis överensstämmande med verkligheten. Detta lär vi återkomma till i ett framtida test av Opel Ampera-e. Opel uppgav tidigare en räckvidd på "över 40 mil" men nu är det alltså 50 mil som gäller enligt NEDC. Det borde innebära knappt 40 mil i verkligheten.

Enligt samma körcykel (NEDC) har konkurrenterna sämre räckvidd: BMW i3 klarar med största batteriet 30 mil, Nissan Leaf 25 mil, Renault Zoe 24 mil och Volkswagen E-Golf 19 mil. Vad man ska komma ihåg är dock att exempelvis både Renault Zoe och Volkswagen E-Golf snart kommer i nya versioner med längre räckvidd. 

Som vi har skrivit tidigare får Ampera-e fem sittplatser och blir utseendemässigt lik sitt koncernsyskon Chevrolet Bolt. Batterikapaciteten är på 60 kWh.

Elmotorns maxeffekt är 150 kW (204 hästkrafter) och det maximala vridmoment på 360 Nm finns på elmotorers vis tillgängligt direkt när föraren trampar ner gaspedalen. Detta resulterar i att 0–50 km/h går på 3,2 sekunder och 80–120 km/h går 4,5 sekunder. Men någon 0–100-siffra vill Opel inte avslöja.

Opel Ampera-e har ett infotainmentsystem med wifi-hotspot för upp till sju enheter och stöd för både Apple Carplay och Android Auto.

Vi vet ännu inget pris på Ampera-e, men enligt Opels tidigare uppgifter ska den bli "prisvärd", vilket innebär att den sannolikt bör hamna under 300.000 kronor (före supermiljöbilspremien).

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är imponerad, kan verkligen överväga en Opel Ampera-e.
Ja
394
34
Nej