Nya regeln för självkörande bilar ska rensa upp i begreppsdjungeln

Mercedes har fått hård kritik för hur nya E-klassen marknadsförs. I reklamen står bland annat att bilen är självkörande – men det beror på vad som egentligen menas med självkörande.

Flera biltillverkare har gått i samma fälla. Den första dödsolyckan med Teslas autopilotfunktion fick mycket uppmärksamhet och nu vill Department of Motor Vehicles i Kalifornien sätta upp strikta regler för vilka ord som får användas i marknadsföringen, skriver Electrek.

Målet är att minska risken för förvirring – framför allt bland bilköpare som inte är så insatta eller kunniga i hur systemen egentligen fungerar. Reglerna som DMV vill sätta upp är dock inte officiella än.

Det som blir förbjudet är att marknadsföra system som ligger på en lägre nivå av automatisering som autonom, självkörande eller liknande. Det handlar om system där föraren fortfarande är ansvarig för att hålla koll och sköta bilen.

Det är fortfarande lite oklart om ordet autopilot, som Tesla använt sedan flera år, är samma sak som autonom eller självkörande, men DMV verkar tycka att de flesta bilköpare riskerar att se ett sådant system som autonomt när det i själva verket inte gör föraren helt fri från ansvar ännu.

Tesla ska svara på det nya förslaget. Namnet autopilot är hämtat från flygvärlden där den funktionen inte gör planet autonomt.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker en bil där föraren har ansvaret ändå kan kallas autonom eller självkörande.
Ja
1
3
Nej