Volkswagen har tidigare levererat transportbilar med fossilmotor till Deutsche Post och DHL i Tyskland – men nu ska de ersättas av transportkoncernens helt egenutvecklade transportbil.
Det är verkligen inte ofta som ett företag utvecklar en egen bil för att klara transporterna, men det har alltså DHL gjort. Detta skulle mycket väl kunna bli ett stort hot mot biltillverkarna. Tänk om andra stora transportföretag har liknande planer?
DHL ville ha en flotta med eldrivna transportbilar, men var missnöjda med vad biltillverkarna kunde erbjuda och tog saken i egna händer. Nu finns DHL:s eltransportbil ”StreetScooter” i drygt 1.000 exemplar ute på gatorna och snart byggs 5.000 exemplar årligen. Eventuellt kan bilarna också säljas till andra kunder.
Eltransportbilarna ska hålla i 16 år om de körs sex dagar i veckan och tio timmar per dygn. Dörrarna ska exempelvis hålla för 200 öppningar och stängningar per dag. Men DHL bygger inte bilen – eller ens någon av komponenterna – utan har outsourcat det till andra företag. Drivlinan kommer från Bosch.
När allt fler beställer prylar på nätet ökar trycket på leveransfirmorna och utsläppen från transportbilar i städerna.
”Vi skannade av marknaden. Det fanns ingen eldriven skåpbil tillgänglig så vi beslutade oss för att bygga en egen. Vi designade den som ett verktyg, så kvalitetskänslan behöver inte vara lika bra som i en personbil”, säger Jürgen Gerdes, som sitter i styrelsen för Deutsche Post, till Reuters.
De nya elbilarna innebär att DHL fasar ut skåpbilen Volkswagen Caddy med förbränningsmotor.
”Jag är otroligt upprörd. Jag frågar mig förstås varför Deutsche Post inte pratade med vår transportbilsdivision om att göra något liknande. Vi får se om vi kan få in en fot i dörren där”, säger Volkswagenchefen Matthias Müller till Reuters.
Idag finns exempelvis Renault Kangoo som eltransportbil och Mercedes har flera nya modeller på gång. Med tanke på Volkswagens storsatsning på elbilar lär det heller inte dröja länge innan det dyker upp ännu fler eltransportbilar – det blir allt viktigare när allt fler storstäder begränsar eller helt förbjuder dieselbilar.