Quantino är elsportbilen med riktigt intressant teknik under skalet

Quantino är elsportbilen med riktigt intressant teknik under skalet

Det finns konceptbilar som mest är till för syns skull och så finns det konceptbilar där det mest intressanta döljer sig under skalet. Quantino tillhör definitivt den andra delen.

Inte för att det är något fel på designen. Quantino är en fräck elsportbil med ett ganska "bulligt" designspråk och som är ungefär lika lång som en Volkswagen Polo.

Men det är ändå under karossen som Quantino skiljer ut sig från andra konceptbilar.

Quantino byggs av Nanoflowcell vars chef, Nunzio la Vecchia, har ett förflutet som bland annat uppfinnare, pilot och musikartist. Han har vidareutvecklat ett riktigt klurigt sätt att driva elbilar på och det har han visat med flera konceptbilar. Quantino dök upp 2015 och nu har flera tidningar fått provköra den.

Det intressanta med Nanoflowcell är att bilarna inte lagrar energin i batterier, och det är heller inga vätgasbilar. Istället används en slags saltvattenslösning för att driva 136-hästarsmotorn. Lösningen ska kosta en knapp krona per liter att producera och innehåller organiskt och oorganiskt salt.

Exakt hur den här processen fungerar vill inte Nanoflowcell avslöja förrän patenten är klara. Det arbetet började för flera år sedan och är ännu inte klart. Men förenklat kan vätskan generera elektricitet eftersom den är uppdelad i två delar: en positivt laddat del och en negativt. Vätskan pumpas genom ett membran för att driva bilen och sedan förångas vätskan.

Bilen har alltså en bränsletank (på 159 liter!) men inte för bensin eller diesel utan för vattenlösningen. Den behöver inte tankas med högt tryck som en vätgasbil, och eftersom det inte behövs några batterier kan vikten hållas nere. (De tidigare konceptbilarna vägde dock över två ton så viktbesparingen jämfört med en elbil kanske inte riktigt så stor som företaget lovar.) Energin lagras i en superkondensator – ungefär lika stor som en skokartong – som bättre kan hantera snabba i- och urladdningar än ett batteri.

Nasa testade den här typen av lösning redan på 1970-talet och flera biltillverkare var intresserade, men projektet lades ned eftersom energitätheten var för låg. Men Nunzio la Vecchia har inte gett upp utan istället fortsatt försöka utveckla tekniken.

En av nackdelarna är att elsystemet som den här bilen använder kan generera väldigt mycket värme. Exakt hur Nanoflowcell kommer undan värmeproblemen och därmed brandrisken är än så länge oklart, men en del av lösningen är enligt Nanoflowcell att använda hög strömstyrka men låg spänning. Nunzio la Vecchia ska avslöja hur han löst värmeproblemen när patenten är klara.

Nanoflowcell har långtestat Quantino i 110 mil utan att tanka men självklart återstår en hel del arbete innan tekniken är klar för gatan. Och sedan återstår problemet med att faktiskt tanka bilen någonstans med den topphemliga vätskan.

Tidningarna som fått provköra Quantino berömmer först av allt kvalitetskänslan – detta är en påkostad konceptbil. Det finns en app för att styra vissa av bilens funktioner och interiören ger ett förstklassigt intryck, skriver tyska auto motor und sport. Ergonomin är inte helt genomtänkt, med pedaler som sitter snett framför föraren, men tekniken verkar faktiskt fungera.

"Den accelererar bra – Nanoflowcell hävdar att 0–100 km/h går på fem sekunder – och även om den inte känns riktigt så snabb finns all prestanda som du rimligen kan förvänta dig från en liten halvkombibil. Bromskraftåtervinningen är raffinerad och Quantino känns direkt som om den är genomtänkt utförd", skriver Top Gear.

Att det inte finns någon tankinfrastruktur verkar inte vara något större problem för Nunzio la Vecchia.

"Eftersom vår lösning är giftfri, inte kräver några trycktankar och inte är brandfarlig är det enkelt att bygga ut nya mackar", säger han till auto motor und sport.

Att vi får se en serieproducerad version av Quantino är dock inte särskilt troligt, ens om några år. Nanoflowcell vill hellre sälja tekniken till någon större biltillverkare som kan använda tekniken i större skala.

Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Smart! Jag tycker det vore kul om den här tekniken kunde sättas i serieproduktion.
Ja
225
14
Nej