Tesla blir helt självkörande – kan ta hand om all tråkig körning själv

Tesla blir helt självkörande – kan ta hand om all tråkig körning själv
I korthet

• Elon Musk har avslöjat en plan om att alla nya Teslabilar ska kunna köra helt själva om bara två år.

• Det nya systemet kan leta parkering själv och hantera komplicerade trafiksituationer utan att föraren behöver göra något.

Det var oklart in i det sista exakt vilken nyhet Teslachefen Elon Musk skulle presentera under onsdagen – men nu står det klart att det handlar om självkörande bilar.

Alla Teslamodeller som byggs i fabriken har från och med nu den hårdvara som behövs för att göra bilen helt självkörande. Det innebär att föraren kan ta både händer och ögon från vägen, och att föraren inte ens behöver befinna sig i bilen. Model S och Model X har kamerorna och sensorerna som krävs för detta redan nu och även Model 3 får hårdvaran som krävs för att göra bilen helt självkörande.

Kameror, sensorer och snabbare processor

Hårdvaran består av åtta kameror varav tre riktas framåt, tolv ultraljudssensorer för att upptäcka objekt och en 40 gånger mer kraftfull processor från Nvidia. En radarenhet i fronten ska kunna se igenom regn och dimma, och den kan "studsa" sin signal under eller vid sidan om bilen framför för att på så sätt se några bilar framåt.

Hårdvaran finns i alla nya Teslabilar men beroende på förarens önskemål kostar de självkörande funktionerna olika mycket. Kamerorna ger en 360-gradersvy på upp till 250 meter runt bilen. Hårdvaran finns inbyggd nu i alla nya Model S och Model X, och den dyker upp även på Model 3 när den börjar tillverkas, men hårdvaran finns (än så länge?) inte på tidigare byggda Teslabilar.

En egenhet är att kunder som köper en Tesla idag med den nya hårdvaran får finna sig i att funktioner som autobroms, filhållningsassistans och adaptiv farthållare faktiskt inte fungerar i början. De aktiveras med tiden (automatiskt över nätet med hjälp av Teslas mjukvaruuppdateringar) eftersom de måste valideras, skriver Tesla. Sedan byggs systemet på med fler och fler funktioner i takt med att de blir godkända.

"Förbättrad autopilot" kostar 5.000 dollar

Här används fyra kameror. Bilen kan matcha andra bilars hastighet, hålla sig i filen, byta fil utan att föraren gör något, byta motorväg, ta av från en motorväg, parkera själv (när bilen befinner sig nära en parkeringsplats) och "kallas fram" ur garaget. Detta är alltså ingen helt självkörande funktion – föraren behövs fortfarande.

Den här funktionen rullas ut i december 2016 och kostar 6.000 dollar om den väljs efter köpet.

Helt självkörande funktion kostar ytterligare 3.000 dollar

Här används åtta kameror och då blir bilen helt självkörande i nästan alla trafiksituationer. Enligt Tesla innebär det en säkerhetsnivå som är minst dubbelt så hög som för en mänsklig förare.

Bilen kan göra korta och långa resor utan att föraren gör något och den kan ladda själv på de Supercharger-stationer som är anpassade för det.

När föraren kliver in i bilen tittar den i kalendern för att lista ut vart du vill åka. Om kalendern är tom kör bilen hem. Bilen kan välja en optimal rutt, köra på gator och väger även utan filmarkeringar och den klarar av komplicerade korsningar med trafikljus, stoppskyltar och rondeller. När du kliver ur går bilen in i ett "parkeringsläge" där den själv försöker hitta någonstans att parkera. Sedan kan den kallas fram till föraren igen med mobilappen.

Den här funktionen kostar 4.000 dollar om den väljs efter köpet.

Tjäna pengar med Tesla Network – men inte med Uber

Elon Musk har också avslöjat att han vill att Teslaägarna ska kunna tjäna pengar på sina bilar genom att sätta dem i arbete. De kan fungera som bildelningsbilar i något som kallas Tesla Network. Men att låta sin Tesla köra passagerare för exempelvis Uber blir inte tillåtet.

Tesla ska presentera detaljerna kring Tesla Network under 2017.

Högre tempo än konkurrenterna – om tidplanen håller

Det är mycket byråkrati som måste klaras av innan Teslabilarna faktiskt blir helt självkörande – det gäller att veta hur lagen fungerar i alla olika länder. Men målet är alltså att föraren inte ska behöva bry sig om körningen alls i en Tesla om bara några år.

Under de kommande månaderna blir systemet "allt mer självkörande" i takt med att Tesla lägger på de olika funktionerna. Om bilarna blir helt autonoma 2018 är det i så fall flera år före de flesta andra biltillverkare. De nya funktionerna ska visas upp med en helt autonom resa mellan Los Angeles och New York mot slutet av 2017.

Hur kan vi göra Recharge bättre? Här har du chansen att tycka till om Sveriges nya sajt om elbilar och framtidens teknik.

Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det här ser jag verkligen fram emot att prova!
Ja
119
29
Nej