Elon Musk har inte automatiskt rätt om att autopiloten ger färre olyckor

Teslas autopilot har fått extremt mycket publicitet efter den första dödsolyckan. Bland annat har amerikanska Consumer Reports gått ut och sagt att Tesla behöver göra...

Annons
Annons

Teslas autopilot har fått extremt mycket publicitet efter den första dödsolyckan. Bland annat har amerikanska Consumer Reports gått ut och sagt att Tesla behöver göra om autopiloten för att den inte ska öka olycksrisken.

Elon Musk har flera gånger hävdat att autopiloten räddar liv redan nu, och att den kommer göra det i ännu högre utsträckning framöver, när fler kör Tesla och använder funktionen. Nu har Tesla också offentliggjort en plan om att alla modeller ska vara helt autonoma om bara två år.

”Autopiloten gör körningen säkrare och mindre stressig och vi har alltid varit tydliga med att den inte gör bilen autonom på samma sätt som autopiloten inte gör ett flygplan autonomt”, skriver Tesla i ett svar till Department of Motor Vehicles (DMV) i Kalifornien, efter att myndigheten vill att Tesla slutar använda ordet autopilot för en bil som inte är helt självkörande.

Elon Musk säger att om någon brydde sig om att räkna på det skulle en halv miljon omkomna i bilolyckor kunna räddas med autopilotfunktionen. Det baserar han på att autopiloten räddar liv redan idag, och att det kan ”skalas upp” i takt med att fler bilar använder tekniken. Men stämmer det verkligen? Washington Post har en intressant artikel som går igenom hur matematiken bakom det här påståendet fungerar.

Först och främst är det ingen större tvekan om att den här typen av system, tillsammans med autobroms och adaptiva farthållare, kommer göra trafiken säkrare i framtiden. Men exakt i vilken omfattning, och huruvida det gör trafiken säkrare redan idag, är lite mer osäkert.

1. Antalet personer som Elon Musks uttalande baseras på är för litet

De 130 miljoner amerikanska miles som Elon Musk baserar sitt uttalande på kanske inte är tillräckligt mycket för att man ska kunna göra den här typen av uttalanden. ”Autonoma bilar skulle behöva köras undratals miljoner miles, kanske hundratals miljarder miles, för att visa pålitligheten när det gäller omkomna och skadade”, står det i en studie från Rand Corporation.

2. Personerna som uttalandet baseras på är inte representativa för alla bilförare

Det är heller inte säkert att de 130 miljoner miles som Teslaägarna kört är representativa. Det är inte ens säkert att Teslaägarna är representativa. Om Teslaägarna generellt skulle ha högre inkomster, och kanske kör i en viss typ av geografiska områden, och dessa geografiska områden har bättre vägar och högre trafiksäkerhet, är urvalet inte representativt. På samma sätt ska autopiloten idag främst användas på motorväg och det är heller inte representabelt för alla olika vägtyper som bilförarna kör på.

”Personer som väljer att äga en Tesla är inte representativa för alla förare, och förarna som valde att aktivera autopiloten gjorde det inte nödvändigtvis vid tillfällen som var representativa för vanliga körförhållanden”, skriver Washington Post, och nämner att autopiloten inte fungerar optimalt vid exempelvis dimma eller regn.

Slutsats

Som sagt: det är ingen tvekan om att smart teknik kommer minska antalet omkomna och skadade i trafiken. Men det går inte att bara ta statistik från idag och ”skala upp” den för att automatiskt gälla hela befolkningen i framtiden.

Hur kan vi göra Recharge bättre? Här har du chansen att tycka till om Sveriges nya sajt om elbilar och framtidens teknik.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen