Model X drar ned kvalitetsnivån för Tesla

Tesla fick toppbetyg när amerikanska Consumer Reports testade Model S – men när det gäller pålitlighet och kvalitet på bilarna håller Tesla inte alltid lika hög nivå....

Annons
Annons

Tesla fick toppbetyg när amerikanska Consumer Reports testade Model S – men när det gäller pålitlighet och kvalitet på bilarna håller Tesla inte alltid lika hög nivå. Consumer Reports tog senare bort den åtråvärda rekommendationen för att köpa Model S på grund av kvalitetsproblem.

Nu väljer Consumer Reports att återigen klassa Tesla Model S som ett ”rekommenderat bilköp”. I årets stora kvalitetsundersökning klättrar Model S nämligen tillbaka till en ”genomsnittlig” kvalitetsnivå.

Antalet problem för Model S-ägarna verkar alltså ha sjunkit, men när det gäller suven Model X verkar det fortfarande finnas en hel del kvalitetsproblem. Ägarna har bland annat klagat på dörrarna som öppnas uppåt och andra detaljer.

Elon Musk har själv erkänt att det kan ha varit ambitiöst i överkant att lansera så många tekniska nyheter på en gång i Model X. Tesla hävdar också att många av problemen som Model X-ägarna rapporterat har lösts, delvis med hjälp av mjukvaruuppdateringar över nätet, sedan undersökningen gjordes. Vi tolkar det som att nästa års resultat kan bli bättre.

”Vi vill bygga världens mest pålitliga bilar. Antalet problem vi löst med Model X har minskat med 92 procent under de senaste tolv månaderna, och det reflekterar vår förmåga att göra fortsatta förbättringar och reagera snabbt”, säger en talesperson på Tesla till Washington Post.

I auto motor & sports begagnatdatabas, där ägarna själva sätter betyg på sina bilar, har Tesla Model S ett imponerande snittbetyg på 91 procent och hela 97 procent skulle göra om köpet. 

Hur kan vi göra Recharge bättre? Här har du chansen att tycka till om Sveriges nya sajt om elbilar och framtidens teknik.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen