Volkswagen e-Golf får fördubblad räckvidd tack vare det här företaget

Bilköpare som sneglar på en Volkswagen e-Golf men vill ha lika lång räckvidd som de senaste elbilarna från exempelvis Opel kan kolla in den här lösningen. Kreisel är...

Annons
Annons

Bilköpare som sneglar på en Volkswagen e-Golf men vill ha lika lång räckvidd som de senaste elbilarna från exempelvis Opel kan kolla in den här lösningen.

Kreisel är ett litet företag i Österrike som ger Volkswagen e-Golf dubbelt så lång räckvidd som standardversionen. Batteripaketet byts ut mot ett nytt med betydligt högre kapacitet, men som trots det har samma yttermått och vikt som standardbatteriet.

Volkswagen e-Golf får fördubblad räckvidd tack vare det här företaget

Som standard har Volkswagen e-Golf ett batteripaket på 24,2 kWh som väger 330 kilo. Batteriet från Kreisel har en kapacitet på 55,7 kWh och ska ge en räckvidd på mellan 35 och 45 mil beroende på körstil. Batteriet kan ta emot snabbladdning på upp till 150 kW. Snabbladdning från 20 till 80 procent ska gå på 20 minuter, vilket ger en räckvidd på 30 mil.

Volkswagen e-Golf får fördubblad räckvidd tack vare det här företaget

Varje cell i batteriet kyls med en särskild vätska som inte leder elektricitet, som inte är brännbar och som också kan fungera som skyddsvätska vid brand, enligt Kreisel. Battericellerna kan på så sätt hållas inom ett temperaturintervall på mellan 25 och 30 grader.

”Särskilt vid hög laddkapacitet kan batteriets livslängd förbättras avsevärt och batterislitaget kan minskas”, skriver Kreisel.

Volkswagen e-Golf får fördubblad räckvidd tack vare det här företaget

Den här bilen är fortfarande en prototyp och det är osäkert när den ska börja säljas. Köparen måste också vara beredd på att ge upp fabriksgarantin – förmodligen ersätts den av Kreisels garanti, men det är dessutom oklart vad som händer vid service och hur bilens andrahandsvärde påverkas. Kanske blir det billigare att helt enkelt välja en annan bil med längre räckvidd. 

Men det är ändå en intressant idé. I andra delar av bilbranschen är det inte ovanligt att separata tuningföretag modifierar bilar för att göra dem mer personliga eller snabbare. Nu kanske det är dags för att ”räckviddsboosta” nya elbilar – plötsligt kan små uppstickarföretag sätta ännu mer press på de stora biltillverkarna.

Foto: Kreisel


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen