Chevrolet Bolt får beröm i test – men får kritik för laddningen

Chevrolet Bolt får beröm i test – men får kritik för laddningen

Det är många som ser fram emot GM:s nya elbil Chevrolet Volt och det europeiska syskonet Opel Ampera-e. Detta är en extremt hajpad bil som säkert kan röra om på elbilsmarknaden, inte minst med räckviddssiffran.

Car and Driver har testat Chevrolet Bolt och beskriver den som en milstolpe i elbilsutvecklingen som kommer säkra elbilens framtid. Den enorma omställningen som krävs för att en koloss som General Motors ska massproducera en elbil med lång räckvidd till rimligt pris innebär att elbilen nu kan locka en mycket större målgrupp än tidigare.

"Chevrolet Bolt har tillräckligt lång räckvidd för att täcka dagens behov plus det oväntade", skriver Car and Driver.

Visar tre räckviddssiffror

Vid första provkörningen lyckades tidningen köra 38 mil på en laddning, men det var under optimala förhållanden. Vid en längre motorvägstripp som var lite mer anpassad efter verkliga förhållanden kunde tidningen köra 30 mil. Bilen visar tre räckviddssiffror: i bästa fall, i sämsta fall och en beräkning utifrån dina körvanor.

"Med den här imponerande räckvidden kommer de flesta ägare bara behöva plugga in över natten efter en typisk dag. De som kör längre kommer inse att laddnätverket är det område där Chevrolet fortfarande är ordentligt frånkörd av Tesla."

Kan inte konkurrera med Teslas laddare

Chevrolet Bolt-köparna kan välja till snabbladdning via CCS för 750 dollar men själva laddningen ingår inte, som i Teslas nätverk av Supercharger-snabbladdare. I USA finns det fler Superchargers än CCS-laddare och de laddar med lägre strömstyrka vilket gör att laddningen tar längre tid. Det här innebär att det största problemet för Bolt egentligen inte har med bilen att göra, utan med infrastrukturen. USA ska dock storsatsa på nya laddstolpar.

"Om GM vill att elbilar ska klara sig till nästa milstolpe måste företaget lösa den usla infrastrukturen för snabbladdning, antingen genom att organisera branschen eller helt enkelt bygga ett eget nätverk."

Kan köras "med en pedal" – men det finns en nackdel

Vid sidan om räckvidden och laddningen får Chevrolet Bolt beröm för komforten och köregenskaperna, som blir bättre tack vare det lågt monterade batteripaketet (på 60 kWh). Bolt beskrivs som tung för sin storlek men lätt i förhållande till sitt batteripaket.

Bolt kan i princip köras "med en pedal" om föraren aktiverar det mest aggressiva läget för bromskraftåtervinningen. Då laddas batteriet när föraren kliver av gasen och bilen bromsar in utan att använda bromsarna. Men det finns ett problem:

"Elbilar måste ofta värmas upp innan de kan leverera maximal bromskraftåtervinning. Det kan bli farligt när föraren kliver av gasen och förväntar sig ordentlig inbromsning men i princip inte får någon alls."

Interiören är heller inte felfri...

"Kupén varken känns eller ser ut som en bil i 40.000-dollarsklassen. Det står klart att mycket av pengarna går till det där stora batteripaketet, som är utvecklat för att leva i upp till åtta år eller 16.000 mil, och inte till lyxdetaljer."

...men slutbetyget blir ändå bra

"Chevrolet Bolt levererar lång räckvidd, ett rimligt pris och imponerande köregenskaper. Den banar väg för att resten av bilindustrin ska följa efter", skriver Car and Driver.

Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker en räckvidd på mer än 30 mil vid verklig körning är viktigt i en elbil.
Ja
243
19
Nej