Svenska ”batteridrottningen” hyllas – kan ge betydligt längre räckvidd

Den korta räckvidden tycker många sätter käppar i hjulen för att gå över till elbil, trots att de flesta elbilar kan köras längre än de...

Annons
Annons

Den korta räckvidden tycker många sätter käppar i hjulen för att gå över till elbil, trots att de flesta elbilar kan köras längre än de flesta svenskar kör på en dag. Det behövs nya innovationer för att utveckla batteritekniken – och det är precis vad ”Sveriges batteridrottning”, Christina Lampe-Önnerud, ägnar sig åt.

Nu får hon ta emot utmärkelsen Årets hjulklapp. Christina Lampe-Önnerud är en företrädare för alla innovatörer som bidrar till teknikutvecklingen i övergången till en hållbar fordonsflotta, enligt organisationen Motormännen, som delar ut priset.

”Jättekul att få denna fina utmärkelse. Det känns mycket bra att vårt arbete uppmärksammas på det här sättet även i Sverige. Det ger mig och mina medarbetare kraft att fortsätta arbeta för bättre batterier som kan minska framtida koldioxidutsläpp från fordon”, säger Christina Lampe-Önnerud, som är grundare och vd på Cadenza Innovation i Connecticut.

Svenska

Hon har utvecklat ett effektivt litiumjonbatteri som passar bra för olika typer av fordon och den här tekniken kan mycket väl dyka upp i nya elbilar inom några år. Den längre räckvidden som batterierna ger skulle då kunna snabba på omställningen från fossilbilar.

Batteriet är både billigare, mindre och energitätare än andra batterier, och det ska också vara säkrare än konventionella litiumjonbatterier. I teorin kan batteriet ge hela 70 procent längre räckvidd.

I så fall skulle till exempel en Tesla Model S P100D, som idag har en officiell räckvidd på 61 mil enligt NEDC-körcykeln, kunna köras 104 mil på en laddning. Det borde motsvara ungefär 80 mil i verkligheten. En Opel Ampera-e, som går ungefär 38 mil på en laddning i verkligheten, skulle kunna få en räckvidd på 64 mil. Och det bästa är alltså att batteriet kan bli billigare än dagens teknik.

I flera års tid har Christina Lampe-Önnerud jobbat ”i det tysta”, skrev Veckans Affärer i en artikel i somras, där hon sa att hon vill vara behjälplig i kampen mot klimatförändringarna. Målet är att batteriet ska dyka upp på marknaden inom två år.

”Det handlar om ett nytt sätt att paketera energi. Vi har kunnat placera battericylindrarna tätare och satt dem i en keramisk insats med både termisk isolering och ett brandsläckande material. Denna insats har vi placerat en aluminiumburk för att få optimal kylning. Genom den här lösningen har vi kunnat ta bort en massa onödiga komponenter och få ut mer energi per volym”, säger hon i intervjun.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen