Transportstyrelsen föreslår två nya miljözoner: enbart elbilar i städerna

Transportstyrelsen föreslår två nya miljözoner: enbart elbilar i städerna
Är det så här det ska se ut i våra städer, om några år? Införs miljözon klass 3 tillåts enbart elfordon.

Stadstrafiken kommer att förändras totalt om Transportstyrelsens förslag på nya miljözoner genomförs. Nuvarande bestämmelser för tunga fordon kan utökas till att även gälla personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Då blir i praktiken inget annat än elbilar tillåtet i stadskärnorna.

Transportstyrelsens förslag innebär att två nya miljözoner införs för att förbättra luftkvaliteten i tätorter:

Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.

Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

För miljözon klass 2 innebär det att bara de senaste årsmodellerna av dieselmodeller kan användas, de som klarar Euro 6. Bensin- och etanolbilar behöver uppfylla Euro 5 och det gör flertalet personbilar från årsmodell 2012, cirka.

Miljözon klass 3 förbjuder alla fordon som inte drivs med el. Där tillåts bara eldrivna fordon, vätgasfordon och hybrider (som då körs på enbart el).

Relativt enkelt att införa miljözon

Att införa miljözon klass 2 skulle vara relativt "enkelt" och den zonen kan omfatta en rätt stor del av det centrala samhället. Enligt Transportstyrelsen skulle miljözon klass 2 bidra till att förbättra luftkvaliteten fram till 2030. Efter 2035 är nyttan marginell eftersom de fordon som då är i bruk i stort sett uppfyller kraven.

Miljözon klass 3 förväntas däremot bidra med bättre luft och tystare stadsmiljö under en längre tid, enligt Transportstyrelsen.

Det blir även fortsättningsvis kommunerna själva som reglerar bestämmelserna för miljözoner. Transportstyrelsens förslag är att polisen övervakar att bestämmelserna efterlevs. Vilket förmodligen blir lika frekvent som polisen idag kontrollerar bilisternas vinterdäck på de gator där det är dubbförbud.

"Kostnaderna kan bli mycket stora"

Transportstyrelsen har gjort en fallstudie för att se konsekvenserna av de nya miljözonerna.

"Vi ser att kostnaderna för enskilda och företag kan bli mycket stora, beroende på storleken på miljözonerna och i vilken takt bestämmelserna införs", säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsens utredning är lämnad till näringsdepartementet. Internationellt är miljözoner för personbilar vanliga i vissa länder, till exempel Tyskland där man får betala en viss avgift för att köra in i stadskärnan.

Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd i Stockholm. Foto: Anders J Larsson

"Måste trycka tillbaka dieselbilarna"

Det viktigaste för att minska kväveoxidhalterna är att få ned antalet dieselbilar, enligt Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

"Vad man ser i alla de här rapporterna är ju att det är dieselbilarna som är de stora bovarna, och även om man inför miljözoner släpper de ut otroligt massa kvävedioxid. Vi måste trycka tillbaka dieselbilarna och det tycker jag stockholmarna bör tänka på när de skaffar bil", säger han till Sveriges Radio P4 Stockholm.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det här förslaget låter bra – inför nya miljözoner snarast!
Ja
219
757
Nej