Det verkar som att de stora lastbilsjättarna knappast kommer få ha branschen för sig själva längre. De etablerade företagen får konkurrens av uppstickare som Tesla och Nikola.
Under torsdagen visades den nya vätgasdrivna lastbilen Nikola One upp. Det handlar alltså om en bränslecellslastbil med en räckvidd på mellan 130 och 200 mil.
Debatten om bränsleceller är bättre än batterielbilar lär fortsätta, men i nuläget skulle det förmodligen vara svårt att uppnå den här räckvidden med enbart batterier och samtidigt få en lastbil som inte väger för mycket. Det finns tyvärr inga uppgifter om verkningsgraden i drivlinan.
Nikola One har ”över 1.000 hästkrafter” och ett vridmoment på 2.700 Nm. Bränslecellen matar energi till ett batteripaket med litiumjonbatterier på 320 kWh som sedan skickar kraften till de sex elmotorerna. 0–100-tiden är väl knappast högsta prioritet för en lastbil men här är den i alla fall 30 sekunder.
Ett av de största hindren för att fler ska köra på vätgas är att det är ont om tankstationer – men även det ska Nikola försöka lösa, med ett tanknätverk för vätgas i USA och Kanada. Byggandet av de 364 stationerna börjar i januari 2018, men det är oklart om det finns några planer att bygga ett liknande nätverk i Europa. Tankningen ska ta 15–20 minuter och mackarna kan användas även av bränslecellsbilar. Service av lastbilarna ska skötas av ett externt företag med 800 verkstäder i Nordamerika.
En intressant detalj är att föraren kan tanka obegränsat med vätgas under sex års tid – det ingår i leasingprogrammet, som kostar mellan 5.000 och 7.000 dollar i månaden beroende på utrustning. Nikola har tagit emot reservationer värda ”nästan tre miljarder dollar”. Det finns flera kameror och radarsensorer som skapar en 360-gradersvy runt lastbilen och för långfärden finns stora sängar, en 40-tums-tv och trådlöst nätverk med 4G-uppkoppling.
”Det är extremt spännande att till slut kunna visa upp Nikola One för allmänheten för första gången. Det finns många där ute som undrar om vi kommer kunna leverera, men idag visar vi stolt upp den mest avancerade lastbilen som någonsin byggts”, säger Trevor Milton, företagets vd och grundare.
Det kan dock vara läge att tona ned förväntningarna tills första lastbilen faktiskt är levererad. Det finns en hel del frågetecken, bland annat kring hur företagets finanser ser ut. Så sent som för några månader sedan skulle Nikola One drivas av turbiner men nu är det plötsligt bränsleceller som gäller.
Nikola har också visat upp Nikola Two med mindre hytt men samma bränslecellsteknik och samma räckvidd. Precis som Nikola One ska den börja levereras 2020.