Redan nästa år ska Volkswagenkoncernen börja köra en eldriven ”shuttle service” i flera europeiska storstäder. Det görs under varumärket Moia, som Volkswagen lanserade under måndagen.
Det här är en aggressiv satsning från Volkswagen och målet är att bli störst på transporttjänster – det duger alltså inte längre att ”bara” sälja bilar, utan Volkswagen vill vara en del av resan oavsett om det handlar om en privatägd bil eller ett fordon som delas med andra.
Moia ska vara en del av Volkswagenkoncernen på samma sätt som Skoda, Porsche och Audi, men Moia ska helt fokusera på digitala delningstjänster och mobilitet. Volkswagen vill skapa ”ett nytt transportsätt” med delade bussar som kostar lika mycket som vanlig kollektivtrafik, men som kallas fram med exempelvis en app.
”Med Moia vill vi visa att innovativa mobilitetslösningar är möjliga utanför Silicon Valley”, säger Hermann Prax på Volkswagenkoncernens kommunikationsavdelning.
Riktar in sig på storstäderna
I takt med att fler och fler flyttar in till storstäderna behövs nya och smartare transportsätt. Biltillverkarna tävlar nu för att hinna först med bildelningstjänster och andra lösningar för att alla ska kunna ta sig runt när försäljningen av nya bilar börjar dala.
”Kunderna behöver förändring och det behöver bilindustrins affärsmodell också. I världens storstadsområden finns en allt starkare trend bort från att äga en bil mot delad mobilitet”, säger Thomas Sedran, strategichef på Volkswagengruppen.
Volkswagen har avslutat rallysatsningen och Audis långloppsracing på Le Mans, samtidigt som flera kommande bilmodeller har stoppats efter dieselskandalen. Förutom Moia ska Volkswagen lansera flera nya elbilar istället.
Läs också: ”Moia har flera förutsättningar för att lyckas”
Komponenter från andra VW-modeller
Moia ska bygga eldrivna fordon av komponenter från resten av Volkswagengruppen, men vid lanseringen är det mer troligt att befintliga modeller används, som Volkswagen Transporter (med förbränningsmotor). Moia ska samarbeta med lokala myndigheter och inte göra som Uber, och ”testa systemet” under lanseringen.
Volkswagens befintliga varumärken kan också lansera moderna delningstjänster men slutmålet är ändå att sälja bilar. Moia är annorlunda – här handlar det om att sälja transporttjänster.
Expanderar i Europa
Moia betyder ”magi” på sanskrit. Företaget har en ”startupmentalitet”, enligt märkeschefen Ole Harms, men med resurserna från en stor koncern.
Först ut är två tyska städer under 2017, men senare finns planer på att expandera till resten av Europa och senare även till USA och Kina.
Budgeten ligger enligt Financial Times på hundratals miljoner euro.
Läs också: ”Sverige är inte i fokus under första fasen”