BMW varnar för pressade marginaler: "Folk är inte beredda att betala mer för en elbil"

BMW varnar för pressade marginaler: "Folk är inte beredda att betala mer för en elbil"
Det är batterikostnaden som pressar ned vinstmarginalen på elbilar, enligt ekonomichefen Friedrich Eichiner, men BMW ger inte upp – snart kommer flera nya elbilsmodeller.

Det har inte varit helt solklart att BMW ska fortsätta satsa enorma belopp på elbilar. Några år efter lanseringen av i3 och i8 ryktades det om att BMW skulle tona ned elbilssatsningen, och fackföreningschefen gick ut med en varning om vad som kunde hända om elbilssatsningen rann ut i sanden.

Nu har styrelsen tagit beslut om att BMW X3 och Mini ska komma med eldrift, och nu utvecklas nya plattformar som har fullt stöd för helt eldrivna bilar. Men vinstmarginalen kommer inte öka särskilt snabbt och det är därför BMW inte är riktigt lika offensiva som vid lanseringen av i-modellerna.

BMW förväntar sig inte något större genombrott inom batteritekniken under de kommande åren och under tiden måste BMW jobba i motvind för att få upp försäljningssiffrorna. Det är ingen vidare positiv bild som BMW målar upp – höga batterikostnader kommer leda till pressade marginaler.

"Vi har lärt oss att folk inte är beredda att betala ett högre pris för en elbil. Jag ser inte någon omvälvande nyhet för elbilar som kommer öka försäljningen under de kommande fem–sex åren", sa Friedrich Eichiner, ekonomichef på BMW, på en konferens.

BMW vill fördubbla energitätheten i elbilsbatterierna, men det kommer dröja.

Räckvidden verkar ha varit betydligt mycket viktigare för bilköparna än många biltillverkare hade kunnat gissa. Trots att många bilköpare skulle klara sig med en räckvidd på 15 mil vid vanlig vardagskörning vill många ha en större trygghet än så. BMW i3 har kommit i en ny version med längre räckvidd och kommer senare i ytterligare en ny version med ännu längre räckvidd.

BMW investerade tungt i i-modellerna med avancerade kolfiberkonstruktioner som inte ligger till grund för några andra modeller. Det innebär en hög utvecklingskostnad som inte kan delas med så många modeller. BMW investerar heller inte lika tungt i batteriteknik som vissa konkurrenter utan måste förlita sig på underleverantörer. BMW har därmed inte gjort som Tesla som har en egen jättefabrik för batterier – något som också Volkswagen och även andra biltillverkare planerar.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker en räckvidd på minst 30 mil vid verklig körning är ett krav på en elbil.
Ja
68
20
Nej