3 klurigheter vi reagerade på i manualen till nya Chevrolet Bolt

3 klurigheter vi reagerade på i manualen till nya Chevrolet Bolt

Tidiga exemplar av Chevrolet Bolt har börjat rulla ut till återförsäljarna och den hajpade "folkelbilen" hamnar snart hos de första ägarna. I samband med det har flera sajter tittat närmare i handboken till Chevrolet Bolt, och det finns några detaljer att fundera över.

Chevrolet Bolt döps om till Opel Ampera-e när den kommer till Europa, men det är inte klart om instruktionerna i handboken till Opeln är identiska med Bolts handbok. Det är alltså inte säkert att de här detaljerna också gäller för Ampera-e.

• Elbilar är betydligt enklare att serva än bensin- eller dieselbilar. Den enda vätskan som måste bytas ut i en Chevrolet Bolt under de första 24.000 milen är kylvätskan.

• Chevrolet Bolt kan ta emot snabbladdning på minst 80 kW. Enligt Chevrolet ska det innebära 14 mils räckvidd på en halvtimme och det borde innebära att batteriet kan laddas till 80 procent på en timme, skriver Inside EVs. Bolt har ett batteripaket på 60 kWh.

• Det mest uppseendeväckande är att Chevrolet varnar för att batteriet kan tappa mellan 10 och 40 procent av sin kapacitet under garantiperioden, som är åtta år eller 16.000 mil.

Det är fullt normalt att ett litiumjonbatteri "degraderas" med tiden. Hos Tesla har ägarna rapporterat att bilarna i genomsnitt har drygt 95 procent av batterikapaciteten kvar efter 10.000 mil och 94 procent kvar efter 16.000 mil.

Chevrolet varnar alltså för att batteripaketet kan tappa hela 40 procent av kapaciteten på samma tid, men det är inte klart om det finns någon rimlig teknisk förklaring till detta eller om det är "handboksspråk" som ska fria Chevrolet från eventuella amerikanska stämningar.

"Beroende på användning kan batteriet degraderas så lite som tio procent eller så mycket som 40 procent under garantiperioden. Om det uppstår frågor om batterikapaciteten kan en servicetekniker hos återförsäljaren avgöra om bilen är inom parametrarna", skriver Chevrolet i manualen.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är nyfiken på Chevrolet Bolt.
Ja
74
10
Nej