Nya varningen: Elbilar kan skada Tysklands ekonomi

Om de tyska biltillverkarna inte snabbar på sina elbilssatsningar kan omställningen till elbilar skada den tyska ekonomin, medan andra länder kör om. Elbilarna kommer ”sätta...

Annons
Annons
Nya varningen: Elbilar kan skada Tysklands ekonomi

Om de tyska biltillverkarna inte snabbar på sina elbilssatsningar kan omställningen till elbilar skada den tyska ekonomin, medan andra länder kör om. Elbilarna kommer ”sätta Tysklands ekonomi på prov på ett sätt som kanske inte riktigt har gått in än”, har förbundskanslern Angela Merkel sagt, skriver Der Spiegel.

Biltillverkare som BMW och Volkswagen riskerar att halka efter konkurrenterna när det gäller elbilskomponenter som batteripaket, enligt en intern rapport från den tyska ekonomimyndigheten. Det skulle i så fall innebära ett större beroende av komponenter från Asien. Om tyska företag inte kan erbjuda konkurrenskraftiga produkter går köparna förstås någon annanstans.

Ett av de största orosmomenten är Kinas ambitiösa mål att åtta procent av alla sålda bilar 2018 ska vara eldrivna. 2020 ska den siffran vara tolv procent. Elbilarna måste också till stor del tillverkas av företag som ägs av kinesiska staten. 

”Med den tyska bilindustrins försäljningsrekord, höga tillverkningstal och listiga ingenjörslösningar av allt från turboaggreaget till fyrhjulsdrift, lever politiker och företagsledare i en illusion att andra inte skulle kunna komma ikapp”, skriver Der Spiegel.

Nya varningen: Elbilar kan skada Tysklands ekonomi

Allt hårdare regler mot fossilbilar

Volkswagen har offentliggjort en storsatsning på elbilar, precis som flera andra tyska biltillverkare, och Volkswagen har också planer på en ny batterifabrik. Men här finns en motsättning: politikerna vill att komponenterna byggs i Tyskland, vilket leder till fler jobbtillfällen, men biltillverkarna har inte alls samma incitament att producera komponenterna i Tyskland.

Idag produceras batteripaketen till många elbilar i Kina eller Japan, och när elbilarna blir vanligare kan så mycket som 40 procent av leverantörskedjans värde utvecklas och byggas utanför Tyskland.

De nya elbilsrabatterna som har införts i Tyskland var BMW-chefen Harald Krüger positivt inställd till, men Mercedeschefen Dieter Zetsche och Volkswagenchefen Matthias Müller ska ha motsatt sig förslagen om elbilsrabatter, enligt Der Spiegel.

De allt hårdare utsläppsreglerna och de kommande förbuden mot vissa fossilbilar gör att många biltillverkare måste satsa mer på utveckling av elbilar och laddhybrider, men det har höjts röster om att efterfrågan från kunderna fortfarande inte är hög nog. Flera biltillverkare har skrivit lobbybrev i USA för att försöka lätta på utsläppskraven.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen