Miljömyndigheten kan ledas av klimatskeptiker – biltillverkarna skriver nytt lobbybrev

Miljömyndigheten kan ledas av klimatskeptiker – biltillverkarna skriver nytt lobbybrev
Scott Pruitt är klimatskeptikern som kan bli chef för amerikanska EPA, med enormt inflytande över klimatfrågor. Foto: Gage Skidmore/Creative Commons/Flickr

En av de första konkreta följderna av att Donald Trump valdes till USA:s nästa president är att miljömyndigheten EPA får en ny chef. Trump har nominerat Scott Pruitt, justitieminister i Oklahoma och känd klimatskeptiker, som har stämt EPA upprepade gånger.

"EPA har alldeles för länge spenderat skattebetalarnas pengar på en anti-energi-agenda som är utom kontroll och som har förstört miljontals jobb, samtidigt som den underminerar våra fantastiska lantbrukare och många andra branscher och industrier, vad de än gör", skriver Trumps team som ska sköta övergången från Barack Obama, i ett pressmeddelande.

Scott Pruitt har tidigare sagt att forskare fortfarande är oense om hur människor påverkar klimatförändringarna och enligt honom är amerikanerna trötta på att miljarder dollar slösas bort på onödiga EPA-regler. Scott Pruitt har länge haft djupa kopplingar till olje- och kolindustrin.

"EPA som vi känner det är i princip dött", skriver Inside EVs.

Donald Trump och Barack Obama träffades för första gången i Vita Huset i november. Foto: Win McNamee/Getty Images

Det här tänker biltillverkarna utnyttja. Flera bilmärken skrev tidigare under ett lobbybrev till Trump om att "harmonisera och justera" utsläppsreglerna, som de tycker ställer alldeles för höga krav på låga koldioxidutsläpp, vilket skadar bilindustrin.

Nu kommer nästa lobbyinsats, den här gången från en större grupp bilmärken som alla är anslutna till Association of Global Automakers och Alliance of Automobile Manufacturers. De vill inte ställa om till elbilar i den takt som EPA föreslår.

Fordchefen Mark Fields sa i förra veckan att det inte finns någon större efterfrågan på elbilar eller hybrider (trots att Tesla har över 400.000 förhandsbokningar på Model 3) men att koncernen ändå ska lägga miljardbelopp på att utveckla nya elektrifierade bilmodeller fram till 2020.

Jaguar inleder en enorm satsning på eldrift och först ut är konceptbilen I-Pace. Nu är Jaguar en av biltillverkarna som vädjar om att "harmonisera" de kommande utsläppsreglerna.

Bland biltillverkarna som skrivit under brevet finns flera som storsatsar på elbilar, som BMW, General Motors, Jaguar/Land Rover, Mercedes och Volvo, samt Audi, Porsche och Volkswagen. Tesla är inte med.

Reglerna som EPA föreslår innebär att utsläppen ska minskas och det beslutet ska tas med utgångspunkt i "statistik och objektiv granskning" av EPA och flera andra instanser, enligt lobbygruppen. Beslutet att snabba på hela processen gör att biltillverkarna nu blir misstänksamma.

"Det väcker allvarliga frågor när det gäller objektiviteten och den sakliga grunden för beslutet", står det i biltillverkarnas brev.

Association of Global Automakers består av Aston Martin, Ferrari, Honda, Hyundai, Isuzu, Kia, Maserati, McLaren, Nissan, Subaru, Suzuki och Toyota.

Alliance of Automobile Manufacturers består av General Motors, Ford, BMW, Mercedes, Volkswagen, Mazda, Volvo, Fiat/Chrysler, Jaguar/Land Rover, Mazda, Mitsubishi och Toyota.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är bra med hård press på biltillverkarna för att snabba på omställningen till elbilar.
Ja
142
78
Nej