Renault/Nissan och Mitsubishi samarbetar om framtidens laddhybrider och elbilar

Renault/Nissan och Mitsubishi samarbetar om framtidens laddhybrider och elbilar
Carlos Ghosn tänker kapa utvecklingskostnaderna för nya elbilar och laddhybrider. Renault/Nissan-koncernen utökar samarbetet med Mitsubishi.

Att sälja många bilar behöver inte nödvändigtvis betyda att biltillverkaren tjänar pengar på dem. Att pressa ned utvecklingskostnaderna är minst lika viktigt – och det är planen när koncernsyskonen Renault och Nissan nu också bjuder in Mitsubishi.

De tre biltillverkarna ska samarbeta för att ta fram fler elektrifierade modeller, enligt koncernchefen Carlos Ghosn. Målet är att standardisera all teknik för elektrifierade bilar och Mitsubishi kan också bidra med viktig teknik för att Nissan ska bli bättre på laddhybrider.

"Den största styrkan med Mitsubishi är att de har en laddhybrid klar. Det är en tillgång. Vi planerar en laddhybrid men jag stoppade tekniken inom alliansen och sa åt våra ingenjörer att använda tekniken från Mitsubishi, vilket är en win-win-situation, så vi inte arbetar dubbelt", säger Carlos Ghosn i en intervju med The Nikkei.

Laddhybridtekniken i Mitsubishi Outlander vill Carlos Ghosn komma åt för fler modeller.

Nissan har inte haft något stort fokus på laddhybrider men lanserade den nya tekniken e-Power i november. Det är en bensinbil med en räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor. Renault har tidigare vägrat bygga laddhybrider.

Men när tekniken nu kommer finnas tillgänglig inom koncernen är det inte alls omöjligt att vi får se fler laddhybrider från både Nissan, Renault och Mitsubishi, och på längre sikt också fler eldrivna modeller. När omställningen till eldrift tar fart gäller det att pressa kostnaderna för att elbilarna inte ska bli förlustmaskiner.

"Ingenjörer är väldigt dyra. Om vi inte delade på tekniken skulle Mitsubishis ingenjörer göra sin egen lösning och Nissan en egen lösning. Det är inte det bästa för konsumenten. Det bästa är att förena våra ansträngningar", säger Carlos Ghosn.

Hans stora utmaning nu är att behålla disciplinen och koordinera så att samarbetat faktiskt fungerar i verkligheten.

Chefen för Mitsubishi Motors, Tetsuro Aikawa, tvingades avgå efter förbrukningsskandalen.

Mitsubishi har skakats av en allvarlig skandal det senaste året efter att ha ljugit om bränsleförbrukningen i flera modeller. Försäljningen av bilmodellerna stoppades, men senare erkände Mitsubishi att företaget har riggat förbrukningstester i 25 års tid. Mitsubishis marknadsvärde sjönk snabbt och i maj 2016 köpte Nissan en 34-procentig andel i Mitsubishi.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är bra att biltillverkarna inte bara satsar på elbilar utan också laddhybrider.
Ja
6
9
Nej