Biltillverkare och oljebolag storsatsar på vätgasteknik

Vätgasbilar brukar röra upp känslorna hos många Rechargeläsare – tekniken hyllas av vissa och sågas av andra. En sak är klar: infrastrukturen i Sverige är...

Annons
Annons

Vätgasbilar brukar röra upp känslorna hos många Rechargeläsare – tekniken hyllas av vissa och sågas av andra. En sak är klar: infrastrukturen i Sverige är just nu usel för bränslecellsbilar och förra året registrerades bara 19 vätgasbilar i Sverige, jämfört med 2.924 batterielbilar.

Men det hindrar inte biltillverkarna från att fortsätta satsa på vätgastekniken. Många av dem går nu ihop med bland annat oljebolag och bildar Hydrogen Council som ska försöka positionera vätgas som en ”nyckelteknologi” för framtidens bilar och ett rimligt alternativ till bensin- och dieselbilar.

Många av bolagen som är med i Hydrogen Council och som inte är biltillverkare är istället involverade i fossila bränslen och de har en hel del att förlora när allt fler bilköpare går över till en elbil med batterier. Men om bränslecellsbilar blir ett alternativ till bensin- och dieselbilar kan de här bolagen fortsätta använda sin infrastruktur för att erbjuda vätgas.

Hydrogen Council hade sitt första möte tidigare i veckan i samband med World Economic Forum i Davos – ett bra ställe att köra igång satsningen med tanke på att både politiker och företagsledare från hela världen finns på plats.

Företagen som samarbetar om vätgas ska snabba på sina satsningar ordentligt och ska tillsammans satsa 95 miljarder kronor på investeringar i vätgasteknik under de kommande fem åren.

”Energivärlden förändras väldigt, väldigt snabbt. Vätgas har massiv potential”, säger Ben van Beurden, vd för Shell, till Bloomberg.

Hydrogen Council består av Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW Group, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total och Toyota.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen