Volkswagens nya plattform för elbilar är klar – men de nya bilmodellerna dröjer

Volkswagen har gjort ett stort nummer av MQB-plattformen som fungerar ungefär som en ”bygglåda” för bilmodeller av olika storlek. Den gör det enklare och effektivare att...

Annons
Annons

Volkswagen har gjort ett stort nummer av MQB-plattformen som fungerar ungefär som en ”bygglåda” för bilmodeller av olika storlek. Den gör det enklare och effektivare att utveckla fler modellvarianter med olika drivlinor – den har stöd för både förbränningsmotorer och elektrifiering.

Men den nyare MEB-plattformen, som Volkswagen utvecklat parallellt, är helt optimerad för eldrift redan från början och det innebär att ingenjörerna över huvud taget inte behövrt anpassa den för förbränningsmotorer och annan teknik som finns i fossilbilar.

På så sätt kan utrymmena utnyttjas bättre. Ett exempel på det är Volkswagen ID Buzz som ska kännas större på insidan än på utsidan. Den ska sättas i produktion 2022 och följs av en suv, som ska premiärvisas senare i år.

Nu är MEB-plattformen färdigutvecklad, skriver Automotive News, och det innebär att koncernsyskonen inom Volkswagen också kan börja utveckla elbilar. Intresset från de andra märkena är stort, enligt utvecklingschefen Frank Welsch.

”Mer än hälften av modellerna som är planerade på den här arkitekturen är inte Volkswagenbilar”, sa han på CES-mässan tidigare i januari.

• Skoda ska i första hand koncentrera sig på laddhybrider och helt eldrivna modeller kommer senare. Fem elektrifierade modeller är planerade till 2025 och där ingår både laddhybrider och elbilar.

• Seat har inte bestämt sig för om hybrid- eller elbilar ska lanseras först.

• Audi kommer förmodligen använda MEB-plattformen för framtida elbilar, men de modeller som är har smygvisats är större och kommer använda en annan plattform. Detsamma gäller för Porsche Mission E.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen