Smutsig luft kostar miljarder och orsakar dödsfall

Luftföroreningarna i Sverige kostar samhället 40 miljarder kronor och orsakar 5.500 liv om året, enligt nya siffror från Naturvårdsverket. Men det värsta är att utsläppen...

Annons
Annons

Luftföroreningarna i Sverige kostar samhället 40 miljarder kronor och orsakar 5.500 liv om året, enligt nya siffror från Naturvårdsverket.

Men det värsta är att utsläppen från dieselbilar fortsätter öka. Halterna av luftföroreningar i flera svenska städer är så höga att de påverkar både hälsa och miljö.

När det gäller kväveoxider minskar utsläppen i Sverige – mellan 2011 och 2015 med omkring tolv procent. Men inte när det gäller utsläpp från dieseldrivna personbilar, där utsläppen istället ökar med sju procent under samma period.


Utsläpp av kväveoxider från dieselbilar

Smutsig luft kostar miljarder och orsakar dödsfall
Grafik: Naturvårdsverket

En genomsnittlig dieselbil släpper ut mer än dubbelt så mycket kväveoxider jämfört med en genomsnittlig bensinbil och som vi har skrivit flera gånger förut är utsläppen av kväveoxider ofta många gånger högre i verkligheten än när bilarna utsläppstestas i labbmiljö.

Orsaken till att utsläppen av kväveoxider ökar är att andelen dieselbilar ökade snabbt från 2011 och framåt, när många av dem klassades som ”miljöbilar” och fick skattelättnader för sina relativt låga koldioxidutsläpp jämfört med andra bilar.

Smutsig luft kostar miljarder och orsakar dödsfall
Stefan Nyström är chef för Klimatavdelningen. Foto: Naturvårdsverket

”Fordonsskatteregler och miljöbilspremier har av klimatpolitiska skäl gynnat dieselbilar som ger ökade utsläpp av luftföroreningar. Det är viktigt att se till bilarnas samlade miljöpåverkan när dessa styrmedel nu ses över”, säger Stefan Nyström, chef för Klimatavdelningen på Naturvårdsverket.

”Sverige ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta och för att få en bra stadsmiljö måste både luft och klimat gagnas. Här är en övergång till elbilar viktig liksom inrättande av miljözoner för personbilar”, fortsätter han.

Utsläppen av både små och stora partiklar (PM2,5 och PM10) har minskat i Sverige överlag, men när det gäller PM10-partiklar i transportsektorn ökade utsläppen en aning de senaste åren i Naturvårdsverkets statistik.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen