Honda gör tvärt emot Tesla – räckvidd på bara 13 mil

Honda ska lansera en eldriven version av modellen Clarity med en räckvidd på bara 13 mil i den amerikanska EPA-körcykeln, enligt Automotive News. Honda Clarity...

Annons
Annons

Honda ska lansera en eldriven version av modellen Clarity med en räckvidd på bara 13 mil i den amerikanska EPA-körcykeln, enligt Automotive News.

Honda Clarity är grundstenen i märkets miljöbilssatsning och kommer både som bränslecellsbil, laddhybrid och som elbil. Den eldrivna versionen får alltså en räckviddssiffra som placerar modellen på samma nivå som flera år gamla elbilar. Nyligen lanserade Chevrolet Bolt klarar 38 mil i samma körcykel.

Under utvecklingen av Honda Clarity satte bilmärket en prisgräns för den eldrivna versionen på 35.000 dollar före subventioner och skatt. Större batteri hade inneburit högre pris, enligt Honda. En annan begränsning ska ha varit utrymmet för batterier i Clatityplattformen, som måste anpassas även för vätgas- och laddhybridversionen.

”En grundsten i Hondas varumärke är överkomliga modeller. Om Honda lanserade en obscent prissatt elbil med lång räckvidd, vad skulle det göra för varumärket? De flesta av våra kunder skulle inte kunna köpa den”, säger Steve Center på amerikanska Honda.

”Om vi lanserade en obscent prissatt elbil med lång räckvidd, vad skulle det göra för varumärket?”

Honda gör tvärt emot Tesla – räckvidd på bara 13 mil
Clarityplattformen måste ta hänsyn till tre olika drivlinor och därför blir räckvidden i den helt batterieldrivna versionen inte längre än 13 mil.

Hondas argument är att bilköpare som är ute efter en elbil måste göra någon form av kompromiss. Chevrolet Bolt är till exempel liten, även om den har lång räckvidd. Teslas modeller kan köras ännu längre på en laddning men är samtidigt betydligt dyrare. Målet med Honda Clarity har varit att erbjuda en välutrustad, prisvärd och rymlig familjebil för köpare som kan kompromissa med räckvidden och inte är oroliga för att få räckviddsångest.

Det återstår att se om köparna nappar på det.

Flera undersökningar har visat att den genomsnittliga vardagspendlingen bara är några mil lång, och med möjlighet att ladda elbilen hemma behöver bilen inte ha särskilt lång räckvidd. Hyundai har också försökt argumentera för att elbilens förbrukning är viktigare än räckvidden.

Men många bilköpare vill ändå ha frihet att åka längre sträckor vid behov och en räckvidd på 13 mil skulle göra alla längre resor betydligt krångligare. Hondas beslut om den korta räckvidden skulle kunna vara en öppning för att kunna sälja fler vätgasversioner av Clarity – en teknik som Honda investerat miljardbelopp i.

Beslutet om den korta räckvidden är enligt Honda baserat på småbilen Fit. Den har ungefär lika kort räckvidd men enligt Honda klagar inte kunderna på räckvidden, utan på bilens storlek.

Läs också: Räckvidden framför allt – eller ställer vi fel frågor om nya elbilar?


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen