”Utsläppen har minskat” – men stämmer det…?

Utsläppen från vägtrafiken minskade med ungefär fem procent, trots att bilförsäljningen slår rekord. Det visar nya siffror från Trafikverket och Transportstyrelsen. Här handlar det alltså om...

Annons
Annons

Utsläppen från vägtrafiken minskade med ungefär fem procent, trots att bilförsäljningen slår rekord. Det visar nya siffror från Trafikverket och Transportstyrelsen.

Här handlar det alltså om koldioxidutsläpp, och bland svenska bilar har de genomsnittliga koldioxidutsläppen minskat från 151 till 123 gram per kilometer mellan 2010 och 2016. Dieselbilarna står här för en ordentlig minskning eftersom de blev allt populärare för några år sedan, och eftersom de generellt sett har lägre koldioxidutsläpp än bensinbilar. Elbilarna ligger inte bakom minskningen, enligt Transportstyrelsen.

”Elbilar får stor uppmärksamhet i media och i debatten, men vår statistik visar att de fortfarande utgör en marginell del av det totala antalet personbilar och att de är för få för att innebära någon större påverkan på utsläppen från vägtrafikenQ, säger Lars Carlsson, tf direktör för fordonsregistrerings- och ärendestödsavdelningen på Transportstyrelsen.

Minskningen beror istället på att fler använder biodrivmedel och att nya bilar har lägre förbrukning än gamla. Men som vi skrivit tidigare ökar samtidigt skillnaden mellan den verkliga förbrukningen och de siffror som biltillverkarna själva uppger efter testerna i labbet.

Kväveoxiderna, då?

De här siffrorna tar alltså inte med den största nackdelen med att antalet dieselbilar har exploderat i Sverige, nämligen de ökade utsläppen av kväveoxider, som orsakar allvarliga hälsoproblem och som har fått flera storstäder i världen att förbjuda dieselbilar.

Och utsläppen från dieselbilar fortsätter öka, visar siffror från Naturvårdsverket.

”Sverige ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta och för att få en bra stadsmiljö måste både luft och klimat gagnas. Här är en övergång till elbilar viktig liksom inrättande av miljözoner för personbilar”, säger Stefan Nyström, chef för Klimatavdelningen på Naturvårdsverket.

Biltillverkarnas sifferskryt stämmer inte

Ett annat orosmoln är att de officiella koldioxiduppgifterna som biltillverkarna anger och som står i svenska bilars registreringsbevis inte stämmer överens med verkligheten. De senaste åren har många biltillverkare satsat på mindre motorer med turbo för att sänka utsläppen, men det har visat sig ha marginell – om ens någon – effekt vid verklig körning.

Enligt en studie från International Council on Clean Transportation (ICCT), där svenska och tyska auto motor & sport bidragit med testsiffror, har koldioxidutsläppen från nya bilar knappt minskat alls de senaste åren. Åtminstone inte i den takt som biltillverkarna själva anger.

Transportstyrelsen medger att minskningen av koldioxidutsläppen går för långsamt.

”Det är glädjande att utsläppen minskar, men det går för långsamt för att nå regeringens mål. Därför krävs kraftfulla styrmedel för att främst få en snabb elektrifiering och effektivisering av transporterna”, säger Sven Hunhammar, måldirektör på Trafikverket, i ett pressmeddelande.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen