Utsläppsfusket som kan få Dieselgate att blekna

En stor del av lastbilarna som körs i Östeuropa använder så kallade ”AdBlue-dödare” och struntar därmed i att rena avgaserna från kväveoxider. Det visar nya uppgifter...

Annons
Annons

En stor del av lastbilarna som körs i Östeuropa använder så kallade ”AdBlue-dödare” och struntar därmed i att rena avgaserna från kväveoxider. Det visar nya uppgifter från universitetet i Heidelberg, som beställts av tyska tv-kanalen ZDF.

Uppgifterna har blivit ett vapen för tyska transportorganisationen Camion Pro. Organisationen samlar många mindre transportföretag som är missnöjda över att fuskande åkerier kan köra för lägre priser.

Nya lastbilar har ofta ett AdBlue-system som ska rena avgaserna från kväveoxider. På det viset får lastbilarna också skattesubventioner. Men AdBlue-systemet måste servas och fyllas på, vilket kostar pengar, och vissa åkerier väljer därför att helt enkelt ”plugga igen” systemet.

Uppgifterna om att så många som en av fem lastbilar som körs i Östeuropa kan gå runt AdBlue-systemen, som Camion Pro hävdade, bekräftas av studien.

”Du behöver inte oroa dig för Tyskland – polisen där vet inte om det här”

Förutom att halterna av kväveoxider ökar ordentligt utan AdBlue-tekniken, och att lastbilstillverkarnas utveckling av systemen har varit i onödan, kostar fusket den tyska tullen en miljard kronor om året i rabatter som går till fuskande åkerier, och utsläppen av kväveoxider ökar med 14.000 ton om året.

När det gäller utsläppen av kväveoxider är den här skandalen dubbelt så stor som Volkswagens dieselskandal, skriver Transport & Environment.

”AdBlue-dödarna” består av små elektronikkomponenter som lurar systemen att tro att AdBlue-funktionen är igång som vanligt när hela systemet i själva verket är igenpluggat. Prylen säljs på nätet för 700 kronor och installationsfilmer finns öppet tillgängliga på Youtube.

”Du behöver inte oroa dig för Tyskland – polisen där vet inte om det här”, säger en person i ZDF:s dokumentär.

En annan person som reportrarna pratar med har 30 lastbilar i sin flotta och sparar nästan 600.000 kronor om året på att strunta i AdBlue-systemet.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen