Fräcka elbilen ska byggas i svensk fabrik – klar 2019

En ensam person i en stor, fossildriven suv är inte särskilt effektivt när det gäller att utnyttja utrymmet i storstäderna. Men så ser det ofta...

Annons
Annons

En ensam person i en stor, fossildriven suv är inte särskilt effektivt när det gäller att utnyttja utrymmet i storstäderna. Men så ser det ofta ut även på trånga gator i stadens centrum.

Det här vill svenska Uniti ändra på. Det nystartade företaget tänker lansera en eldriven citybil med 20 hästkrafter, toppfart på mellan 90 och 130 km/h och räckvidd på mellan 15 och 30 mil – mer ska inte behövas. Eftersom bilarna är anpassade för korta turer i stadstrafik, och inte långa familjeresor, kan vikten hållas nere till 400 kilo.

”Bilarna i våra städer är överviktiga, onödigt stora, onödigt starka och spyr ut giftiga avgaser, och det finns 1,2 miljarder av dem på jorden idag”, sa företaget i en presentationsfilm.

I november krossade Uniti målet för finansiering – företaget fick in 11,6 miljoner via crowdfundingsajten Funded By Me. Målet var på 4,7 miljoner.

Nu har också tyska industrigiganten Siemens intresserat sig för de svenska universitetsstudenterna som ligger bakom Uniti. De båda företagen kör igång ett samarbete som går ut på att bygga 50.000 bilar med leveransstart 2019, skriver AP. Med det här samarbetet kan Uniti bygga bilarna på ett hållbart sätt, enligt företagets vd Lewis Horne.

”Vår fullt automatiserade produktionslinje kan i princip ha lamporna släckta 22 timmar om dygnet”

Siemens är ett företag med gamla anor men som fortfarande är innovativt, enligt Ola Janson på Siemens Industry Software. Uniti beskriver han som ett företag med unga, innovativa personer som inte har samma begränsningar som en större koncern.

Uniti ska också bygga en helt automatiserad fabrik någonstans i Skåne 2019, skriver Di Digital. Fabriken ska ha en kapacitet på 50.000 elbilar under första året utan att några testbilar måste byggas först.

”Vår fullt automatiserade produktionslinje kan i princip ha lamporna släckta 22 timmar om dygnet”, säger Lewis Horne, vd för Uniti Sweden, i ett pressmeddelande.

När vi skrev om Uniti senast var många Rechargeläsare tveksamma till priset på 200.000 kronor, men eventuellt kan bilen delas mellan flera förare. På så sätt kan den användas effektivare.

Fräcka elbilen ska byggas i svensk fabrik – klar 2019
Siemens experimenterar en del med eldrift, bland annat i form av en elmotor för flygplan. Den är stark i förhållande till sin storlek och ska vara billigare att driva och underhålla än en konventionell motor.
Annons
Annons
Rulla till toppen