Det nya förslaget om straffskatt på törstiga bilar och bonus till de klimatsmartaste bilarna – ett bonus/malus-system – har väckt mycket reaktioner. Den största miljöbilsbonusen en bil kan få är 45.000 kronor – mindre än de 60.000 kronor som föreslogs tidigare och betydligt mindre än Centerpartiets förslag på 100.000 kronor.
”Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45.000 kronor. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt”, säger miljöminister Karolina Skog (MP) till Sveriges Radio.
”Beloppen är väldigt låga”
Bertil Moldén på branschorganisationen Bil Sweden vill att nybilsköparna ska få en större bonus.
”Ja, svenskarna gillar morötter, man gillar att göra väl. Men då är 45.000 kronor alldeles för lite, när du konfronteras med en merkostnad på 100.000 till 200.000 kronor, säger han till Sveriges Radio.
”Allt som stimulerar en förändring är ju av godo. Men beloppen är väldigt låga om man jämför med länderna som varit framgångsrika, Norge respektive Holland. Man fick en dramatisk förändring tack vare nedsättning av skatterna”, säger Bertil Moldén till TT.
Charlie Magnusson på Motorbranschens Riksförbund (MRF) är inne på samma linje.
”Vill man verkligen göra något åt utsläppen när det gäller nya bilar så är en höjd bonus med 5.000 kr på tok för lågt. Idag är supermiljöbilspremien på 40.000 kronor vilket inte lett till någon rusning efter elbilar. Jag tror att en premie bör ligga på runt 100.000 kronor om det verkligen ska ha avsedd effekt”, säger han i ett pressmeddelande.
Får inte drabba befintliga bilägare
Motormännen tycker att regeringen har presenterat förslaget med falska uppgifter. Om fordonsskatten för befintliga bilar höjs drabbar det vanliga bilägare – som på så sätt får finansiera bonusen som betalas ut till miljöklassade bilar.
”De som redan har bil ska inte behöva betala för bonusar till de som köper nya bilar. Nya supermiljöbilar köps till 90 procent av företag, dessa kommer att få den nya bonusen. Vanligt folk med vanlig ekonomi ges inga morötter för att ställa om mot klimatsmart bilval med regeringens förslag”, säger Fredrik Daveby på Motormännen.
”Vanligt folk med vanlig ekonomi ges inga morötter för att ställa om mot klimatsmart bilval”
”Klar pluspoäng till regeringen”
Naturskyddsföreningen är mycket nöjdare.
”Bonus/malus är ett styrmedel som länge stått på vår önskelista. Att det ska kosta mer att köpa värstingbilar tror jag de flesta kan ställa upp på. Att pengarna går till bilar med lägre utsläpp kan gynna ny teknik och hjälpa oss ur fossilberoendet. Klar pluspoäng till regeringen”, säger Johanna Sandahl på Naturskyddsföreningen.
För snällt mot laddhybrider
Vänsterpartiet var drivande i frågan att även biogasbilar ska få miljöbilsbonus, på 7.500 kronor. Det är ett besked som förstås välkomnas av branschorganisationen Svebio.
Gustav Melin på Svebio är också nöjd med biogasregeln men det finns andra delar som han är kritisk till. Han vill se ett större stöd till etanolbilar och han är missnöjd med att laddhybriderna fortfarande gynnas.
”Stödet till laddhybrider ger ingen garanterad klimatnytta. Det finns inga analyser av hur laddhybriderna i praktiken körs. Eftersom det rör sig om tunga bilar blir utsläppen betydande om de till stor del körs på diesel. Regeringen måste analysera hur laddhybriderna används innan man ger ytterligare subventioner till dessa bilar”, säger Gustav Melin.
Enligt honom borde regeringen dra tillbaka förslaget och avgiftsbelägga fossil koldioxid och hälsofarliga partiklar.
”Vi ser det nuvarande förslaget som ett första steg i rätt riktning. Framöver krävs skärpta krav och höjd bonus för gasfordon”, säger Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige.
Ska undvika att miljöbilar försvinner till utlandet
Tanken med att den mest generösa miljöbilsbonusen är på 45.000 kronor, och inte på 60.000 kronor som i det tidigare förslaget, är enligt finansminister Magdalena Andersson (S) att nya miljöbilar inte ska försvinna till utlandet. Det är också därför bonusen inte betalas ut direkt.
”Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen”, säger hon till Sveriges Radio.
Skatteinkomster före miljöfokus
En kontroversiell detalj är att systemet kommer innebära 600 miljoner i nya skatteintäkter för staten under de första åren. Det är inte Moderaterna nöjda med.
”Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan”, säger riksdagsledamoten Johan Hultberg (M) till Sydsvenskan.
”Utformat snarare för att få in mer skattepengar än att påskynda omställningen”
Volkswagen: Kunde gått snabbare med andra regler
Enligt Volkswagen kommer det nya förslaget gynna både elbilar, laddhybrider och gasbilar – men med de här summorna kommer det inte gå så snabbt.
Han säger att biogas är ett klimateffektivt alternativ och att den nya bonusen kommer öka intresset för gasbilarna. Men det blir ingen stärkt bonus för E85-bilar, som skulle kunna fungera som ett alternativ för bilister som inte kan eller vill köra på el.
”Det är synd att regeringen drar ner ambitionen för bilar med nollutsläpp. Regeringen tackar nej till en snabb omställning till renodlade, utsläppsfria elbilar. Men vi ser ändå framför oss en stark utveckling för laddbara fordon – inte minst laddhybrider – tack vare Volkswagens starka utbud av just sådana bilar. Under de kommande åren kommer vi lansera fler laddbara modeller som kan ta del av bonusen. Volkswagens satsning på eldrift har bara börjat”, säger Sten Forsberg, chef för svenska Volkswagen, i ett pressmeddelande.