Stor efterfrågan på litium inför elbilsboomen

I takt med att elbilarna och hybridbilarna blir allt populärare ökar också trycket på litium, som används i bilarnas litiumjonbatterier, och som finns på relativt...

Annons
Annons

I takt med att elbilarna och hybridbilarna blir allt populärare ökar också trycket på litium, som används i bilarnas litiumjonbatterier, och som finns på relativt få platser runt om i världen. Batterier kommer dessutom behövas i högre utsträckning för exempelvis hemmabatterier – de blir viktigare när fler investerar i solcellspaneler.

Det finns nästan 40 miljoner ton kommersiella fyndigheter av litium enligt en studie från University of California Berkeley. Det finns alltså tillräckligt med litium för att tillgodose behoven även i framtiden, men det behövs ordentliga investeringar i infrastruktur för att utvinna den.

Stor efterfrågan på litium inför elbilsboomen
Teslas Powerwall är ett av alla hembatterier som blir populärare i takt med att fler installerar solcellspaneler hemma. Batteriet kan lagra solenergin till senare. Foto: Hannah Peters/Getty Images

Efterfrågan kommer öka från 175.000 ton 2015 till 775.000 ton 2025, och därmed finns också risken att priset för litium kan öka, om inte tillgången hänger med, enligt Morningstar.

”Vi förväntar oss att försäljningen av elbilar och hybrider pressar upp efterfrågan på litium 16 procent per år under de kommande tio åren. Det är snabbare än nästan alla andra stora råvaror det senaste århundradet”, skriver analytikern David Wang.

Stor efterfrågan på litium inför elbilsboomen
En Nissan Leaf med 24 kWh-batteri behöver 21,6 kilo LCE (litiumkarbonatekvivalent, som är en av branschens räkneenheter), enligt en rapport från Goldman Sachs.

Det har forskats en del för att hitta litium i Sverige och Finland, men nu är Australien, Chile och Argentina världens största litiumproducenter. De utmanas av nya uppstickare, men de ska tas med en nypa salt, enligt Edward Anderson, chef för litiumkonsultföretaget TRU Group.

”De flesta av de här litiumbolagen har inga resurser som går att utvinna och de har ingen chans över huvud taget att köra igång produktionen. Teslahajpen är det som driver marknaden, inte marknaden i sig”, säger han till Financial Times.

Annons
Annons
Rulla till toppen