Många ser fram emot någon form av ”superbatteri” som ska ge ordentligt mycket längre räckvidd än i dagens elbilar. Det har bland annat pratats om superkondensatorer som kan laddas snabbt och om solid state-batterier som ska ge högre energitäthet och säkerhet. BMW, Ford och Hyundai experimenterar alla med solid state-batterier.
Men de nya batteriteknikerna ligger fortfarande flera år in i framtiden, enligt chefen för Panasonic, Kazuhiro Tsuga. Han säger att dagens litiumjonbatterier har mycket kvar att ge – med vissa risker.
”Vi tror att existerande teknologi kan utöka energitätheten i litiumjonbatterier med 20 till 30 procent. Men det är en avvägning mellan energitäthet och säkerhet. Så om du vill ha högre energitäthet måste du börja tänka på extra säkerhetsteknik också. Solid state-batterier är en möjlig lösning”, säger han i en intervju med Nikkei.
Att tänja på gränserna för vad ett batteri klarar skulle kunna ge högre risk för batteribrand – något som Samsung dyrt fått erfara. Ett litiumjonbatteri med solid state-teknik, där batteriets flytande elektrolyt byts ut mot fast elektrolyt, löper mindre risk att överhettas eller fatta eld.