Uppgifterna som kom i förra veckan visade sig stämma. Volvos nya elbil ska inte byggas i någon av de europeiska fabrikerna utan i Kina. Därifrån ska den exporteras till resten av världen. Det bekräftar Volvo på bilsalongen i Shanghai som pågår just nu.
Men Volvo vill fortfarande inte avslöja vilken biltyp det handlar om. Enligt Volvochefen Håkan Samuelsson handlar det om ”en karosstyp vi förväntar oss kommer accepteras globalt” – tittar vi på försäljningssiffrorna i bilbranschen borde det alltså handla om en suv eller crossover, men det återstår att se.
”Vi kommer börja produktionen med den helt eldrivna versionen. Varianter med förbränningsmotor kan följa senare”, säger Håkan Samuelsson till Automotive News.
Volvos nya elbil ska lanseras 2019 och den kommer baseras på CMA-plattformen som Volvo utvecklat tillsammans med Lynk & Co. Det är en flexibel ”bygglåda” som kan ligga till grund för många olika biltyper.
Det kan finnas flera anledningar till att Volvo väljer fabriken i Luqiao i Kina för att bygga elbilen. Eventuellt vill Volvo koncentrera produktionen av bilar som bygger på CMA-plattformen till någon eller några av de kinesiska fabrikerna av logistiska skäl. Men Kina är också ett logiskt val för produktion av elbilar på grund av regeringens olika initiativ för att sänka utsläppen.
Elbilen ska byggas vid sidan om andra CMA-modeller, som kommande suvarna XC40 och Lynk & Co 01.
Förutom den kommande elbilen som ska använda CMA-plattformen utvecklar Volvo också större elbilar som bygger på SPA-plattformen – samma arkitektur som ligger till grund för S90, V90, XC90 och nya XC60.
Volvo var tidigare motståndare till helt eldrivna bilar och flera högt uppsatta chefer har kritiserat tekniken. Men sedan hände något, och nu utvecklas alltså en helt ny elbil som också ska följas av fler modeller framöver.