Nya elbilsregler ska rädda den havererade försäljningen

Elbilsmarknaden i Danmark kollapsade när nya skatteregler infördes. Nu ska den räddas. Foto: Bigstockphoto Försäljningen rasade när Danmark införde nya miljöbilsregler. Plötsligt ville ingen längre...

Annons
Annons
Nya elbilsregler ska rädda den havererade försäljningen
Elbilsmarknaden i Danmark kollapsade när nya skatteregler infördes. Nu ska den räddas. Foto: Bigstockphoto

Försäljningen rasade när Danmark införde nya miljöbilsregler. Plötsligt ville ingen längre ha en elbil eller laddhybrid – Volkswagen och Nissan rapporterade till exempel inget intresse alls för de miljöklassade bilarna.

Regeringen medger nu att skattereglerna har gjort att elbilsförsäljningen havererat.

”Vi har sedan elbilsavtalet 2015 följt marknaden noga och det är ingen hemlighet att det inte såldes så många elbilar som vi räknade med”, säger Karsten Lauritzen, Danmarks skatteminister.

Men nu har regeringen tillsammans med Socialdemokratiet och De Radikale nått en överenskommelse för att rädda försäljningen av elbilar och laddhybrider, och snabba på omställningen till eldrift.

Nya elbilsregler ska rädda den havererade försäljningen
Så här mycket rasade försäljningen.

Skatten på de flesta bilar är 150 procent. Elbilar och laddhybrider kunde tidigare vara skattebefriade men 2015 beslutades att skatten skulle återinföras även för de miljöklassade bilarna – men inte direkt, utan i mindre steg. I år skulle skatten bli 40 procent av skatten för konventionella bilar med förbränningsmotor.

Nu väljer regeringen att begränsa skatten till 20 procent tills försäljningen når 5.000 elbilar, men om det inte sker före den 1 januari 2019 kommer skatten höjas till 40 procent i vilket fall som helst. Nästa steg införs 2020 då skatten höjs till 65 procent. Därefter höjs den till 90 procent 2021 och till 100 procent 2022.

Nya elbilsregler ska rädda den havererade försäljningen
Lærke Flader är ordförande för Dansk Elbil Alliance.

Regeringen har också hittat ett annorlunda sätt att få bilköparna att välja en mindre elbil eller laddhybrid. Köparna får dra av 1.700 danska kronor för varje kilowattimme batterikapacitet under 45 kWh.

Danmark ska dessutom skapa en stor fond för att bygga ut nätverket med vätgasmackar under de kommande åren.

Nu är målet att sälja 2.000 elbilar om året de kommande två åren, men Dansk Elbil Alliance vill se mer långsiktiga regler och högre ambitioner.

”Det finns ett behov av en mer långsiktig reform av bilbeskattningen, så vi beskattar bilarnas förbrukning och inte bilarnas värde, så vi får en grönare bilpark”, säger Lærke Flader, ordförande för Dansk Elbil Alliance.

Annons
Annons
Rulla till toppen