Toyota har flera gånger gjort klart att bränslecellsbilar är en betydligt bättre satsning än batterielbilar. Toyota var ju pionjärer när det gäller hybridbilar med bensinmotor på 1990-talet, och tanken var att Toyota senare skulle ställa om från hybridbilar till bränslecellsbilar – utan att ”mellanlanda” med batterielbilar.
Men så blir det inte. Istället har Toyota tvingats göra en ”U-sväng” och börja utveckla helt eldrivna batteribilar, och anledningen stavas Kina.
Den kinesiska marknaden är extremt viktig för många biltillverkare, och konkurrensen är hård. De inhemska biltillverkarna storsatsar på eldrift eftersom regeringen gjort klart att det är den bästa lösningen för att sänka de farligt höga utsläppen i storstäderna. De tuffa reglerna i Kina säger att åtta procent av biltillverkarnas försäljning måste bestå av elbilar eller laddhybrider 2018. Ett år senare ska den siffran vara tio procent och 2020 är det tolv procent som gäller.
”De reglerna är så tuffa att de kan skrota hela vårt fundamentala affärstänk”, säger en Toyotachef till Reuters.
För att sälja bilar i Kina måste Toyota alltså ge upp sin strategi och ställa om till batterielbilar.
En annan anledning är att Toyotas hybridbilar förmodligen inte kommer få någon ”gräddfil” i Kina framöver – de ska klassas som vanliga, bensindrivna bilar och inte som några miljöbilsalternativ.
En Toyotachef som nyhetsbyrån Reuters talat med och som vill vara anonym säger att 180-graderssvängen i strategin har varit ”plågsam och hjärtskärande”.