Lista: Här är elbilarna där du kommer längst per krona

Premium Lång räckvidd är inte allt – när vi också tar hänsyn till bilens pris hamnar plötsligt inte längre Tesla i topp.

Lista: Här är elbilarna där du kommer längst per krona

Uppdatering 25 april: Vi har lagt till flera nya modeller i listan, bland andra Tesla Model Y, och justerat priset för en del modeller. Siffrorna för Teslas modeller är beräknade utifrån WLTP-körcykeln men inte officiellt räckviddstestade ännu.


Räckvidd är en sak – men om bilen kostar en miljon är det kanske inte så konstigt om den kommer 50 mil på en laddning. Desto svårare är det att hitta en elbil med rimlig prislapp som ändå har lång räckvidd.

Den här listan visar vad du kan välja på!

Vi har hämtat siffror för både räckvidd och pris hos biltillverkarna själva. Priserna anges före elbilsbonus på 60.000 kronor och vi tar inte hänsyn till eventuella kampanjpriser. Vi har inte tagit med Renault Zoe med leasade batterier i jämförelsen, enbart Zoe med köpta batterier.

Hyundai och Kia nya vinnare – kör om Zoe

Siffrorna visar att Renault Zoe, som länge var överlägsen när det gäller kombinationen räckvidd per krona, nu får se sig omkörd. Den nya vinnaren heter Hyundai Kona Electric med stora batteripaketet på 64 kWh. Den kommer nästan 45 mil på en laddning till halva priset jämfört med Jaguar I-Pace. Bra jobbat!

Nästan lika bra blir resultatet för koncernsyskonet Kia e-Niro. Tesla Model 3 hamnar först på femte plats, och då är det inte den billigaste versionen som är bäst utan Long Range-modellen med fyrhjulsdrift.

Lågt pris ger inte alltid mest för pengarna

Det är lätt att bara stirra sig blind på inköpspriset. Då är förstås instegsversionen av Nissan Leaf billigare än den nya E+-varianten med längre räckvidd. Men du får faktiskt betydligt fler kilometer för pengarna i Leaf E+. Detsamma gäller för Hyundai Kona.

Volkswagen e-Golf i botten

Högt pris och kort räckvidd är ingen bra kombination i den här listan och därför hamnar Volkswagen e-Golf sist bland de "rimligt" prissatta elbilarna. Därefter kommer Jaguar I-Pace, Tesla Model S och Model X samt Audi e-tron.

Tänk på att alla räckviddssiffror är optimistiska

I den här jämförelsen har vi använt oss av den officiella räckviddssiffran i WLTP-körcykeln. Den är inte lika "snäll" som den gamla NEDC-körcykeln. Men WLTP visar heller inte hela sanningen. Räckvidden i en elbil påverkas av en mängd faktorer. Läs gärna vår räckviddsguide här och missa heller inte vår kompletta lista över alla våra räckviddstester.

Räckvidd är inte allt!

Många kopplar direkt ihop elbilar med räckviddsångest. Det är oftast helt onödigt. En elbil klarar nästan alla transportbehov hos en majoritet av bilägarna, det visar inte minst den här studien som kommer fram till att nio av tio bilägare skulle kunna byta till en elbil redan idag. Stirra dig därför inte helt blind på räckviddssiffran!


Peka och klicka i diagrammet för att visa mer information! Färgerna visar bilmärket.

*) Modeller med stjärna har inte någon officiell WLTP-räckviddssiffra och vi har räknat ut eller hämtat en WLTP-omräkningssiffra med hjälp av en genomsnittlig förändringsfaktor mellan NEDC och WLTP. Siffrorna för Teslas modeller är beräknade utifrån WLTP-körcykeln men inte testade ännu.

Notera att skalan för räckvidd inte börjar på noll. Priserna anges före elbilsbonus på 60.000 kronor. Vi tar inte hänsyn till eventuella kampanjpriser.

Hela tabellen: Vad kostar räckvidden?

Bilmodell Pris Räckvidd Pris per km
Hyundai Kona Electric (64 kWh) 409.900:– 449 km 913:–
Kia e-Niro 444.900:– 455 km 978:–
Renault Zoe R90 332.990:– 317 km 1 050:–
Renault Zoe R110 351.990:– 311 km 1 132:–
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 653.780:– 560 km 1 167:–
Tesla Model Y Long Range 643.180:– 540 km 1 191:–
Nissan Leaf E+ 461.500:– 385 km 1 199:–
Hyundai Kona Electric (39 kWh) 359.900:– 289 km 1 245:–
Tesla Model 3 Standard Range Plus 540.880:– 415 km 1 303:–
BMW i3 419.000:– 310 km 1 352:–
Tesla Model Y Long Range Dual Motor 688.180:– 505 km 1 363:–
Tesla Model 3 Performance 759.480:– 530 km 1 433:–
Nissan Leaf 397.000:– 270 km 1 470:–
BMW i3s 439.000:– 285 km 1 540:–
Tesla Model Y Performance 778.180:– 480 km 1 621:–
Tesla Model S Long Range 989.980:– 610 km 1 623:–
Tesla Model S Performance 1.079.880:– 590 km 1 830:–
Hyundai Ioniq Electric* 374.900:– 204 km 1 838:–
Volkswagen e-Golf 428.900:– 231 km 1 857:–
Jaguar I-Pace 879.900:– 470 km 1 872:–
Tesla Model S Standard Range 874.080:– 450 km 1 942:–
Tesla Model S Performance Ludicrous 1.181.080:– 590 km 2 002:–
Tesla Model X Long Range 1.070.780:– 505 km 2 120:–
Audi e-tron 885.000:– 417 km 2 122:–
Tesla Model X Performance 1.160.680:– 485 km 2 393:–
Tesla Model X Standard Range 954.880:– 375 km 2 546:–
Tesla Model X Performance Ludicrous 1.256.080:– 485 km 2 590:–
Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Jag tycker lång räckvidd är viktigt i en elbil.
Ja
969
73
Nej