Mest räckvidd för pengarna: Här är utmanarna som kör ifrån Tesla

Lång räckvidd är inte allt – när vi också tar hänsyn till bilens pris hamnar plötsligt inte längre Tesla i topp.

Annons
Annons

Uppdatering 4 september: Vi har lagt till flera nya modeller i listan: Porsche Taycan, Mini Cooper och Mercedes EQC, och justerat priset för en del modeller.


Räckvidd är en sak – men om bilen kostar en miljon är det kanske inte så konstigt om den kommer 50 mil på en laddning. Desto svårare är det att hitta en elbil med rimlig prislapp som ändå har lång räckvidd.

Den här listan visar vad du kan välja på!

Vi har hämtat siffror för både räckvidd och pris hos biltillverkarna själva. Priserna anges före elbilsbonus på 60.000 kronor och vi tar inte hänsyn till eventuella kampanjpriser. Vi har inte tagit med Renault Zoe med leasade batterier i jämförelsen, enbart Zoe med köpta batterier.

Mest räckvidd för pengarna: Här är utmanarna som kör ifrån Tesla

Volkswagen ligger bra till

När vi först publicerade den här listan var Renault Zoe i topp med både lång räckvidd och lågt pris. Sedan blev den omkörd av de nya elbilarna från Hyundai och Kia, som fortfarande ligger kvar i toppen med en bra kombination av räckvidd och pris.

Volkswagen ID 3 hamnar på femte plats om priset hamnar på 350.000 kronor före elbilspremien, som Volkswagen lovat, och räckvidden på 33 mil.

Nästan lika bra blir resultatet för koncernsyskonet Kia e-Niro. Tesla Model 3 hamnar först en bit ned, och då är det inte den billigaste versionen som är bäst utan Long Range-modellen med fyrhjulsdrift.

Mest räckvidd för pengarna: Här är utmanarna som kör ifrån Tesla

Lågt pris ger inte alltid mest för pengarna

Det är lätt att bara stirra sig blind på inköpspriset. Då är förstås instegsversionen av Nissan Leaf billigare än den nya E+-varianten med längre räckvidd. Men du får faktiskt betydligt fler kilometer för pengarna i Leaf E+. Detsamma gäller för Hyundai Kona.

Mest räckvidd för pengarna: Här är utmanarna som kör ifrån Tesla

Porsche Taycan i botten

Högt pris och kort räckvidd är ingen bra kombination i den här listan och därför hamnar nya Porsche Taycan sist. Den är mer än 2,5 gånger dyrare per räckviddskilometer än konkurrenten Tesla Model S Performance.

Honda e har precis fått sin svenska prislapp på 370.200 kronor. Det är extremt högt i förhållande till räckvidden (20 mil) så det vill till att du gillar designen. Volkswagen ID 3 lyckas betydligt bättre.

Tänk på att alla räckviddssiffror är optimistiska

I den här jämförelsen har vi använt oss av den officiella räckviddssiffran i WLTP-körcykeln. Den är inte lika ”snäll” som den gamla NEDC-körcykeln. Men WLTP visar heller inte hela sanningen. Räckvidden i en elbil påverkas av en mängd faktorer. Läs gärna vår räckviddsguide här och missa heller inte vår kompletta lista över alla våra räckviddstester.

Räckvidd är inte allt!

Många kopplar direkt ihop elbilar med räckviddsångest. Det är oftast helt onödigt. En elbil klarar nästan alla transportbehov hos en majoritet av bilägarna, det visar inte minst den här studien som kommer fram till att nio av tio bilägare skulle kunna byta till en elbil redan idag. Stirra dig därför inte helt blind på räckviddssiffran!


Peka och klicka i diagrammet för att visa mer information! Färgerna visar bilmärket.

Läser du i mobilen? Öppna i nytt fönster

*) Modeller med stjärna har inte någon officiell WLTP-räckviddssiffra och vi har räknat ut eller hämtat en WLTP-omräkningssiffra med hjälp av en genomsnittlig förändringsfaktor mellan NEDC och WLTP. Siffrorna för Teslas modeller är beräknade utifrån WLTP-körcykeln men inte testade ännu.

Notera att skalan för räckvidd inte börjar på noll. Priserna anges före elbilsbonus på 60.000 kronor. Vi tar inte hänsyn till eventuella kampanjpriser.

Hela tabellen: Vad kostar räckvidden?

Läser du i mobilen? Du kan svepa åt sidan i tabellen för att se alla siffror.

Bilmodell Pris (kr) Räckvidd
WLTP (km)
Pris per km
Hyundai Kona Electric (64 kWh) 409.900 449 913
Kia e-Soul 437.900 452 969
Kia e-Niro 444.900 455 978
Renault Zoe R90 332.990 317 1.050
Volkswagen e-Up 273.600 260 1.052
Opel Corsa-e 349.900 330 1.060
Volkswagen ID 3 350.000 330 1.060
Renault Zoe R110 351.990 311 1.132
Tesla Model Y Long Range 643.080 540 1.191
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 669.080 560 1.195
Nissan Leaf E+ 461.500 385 1.199
Peugeot e-208* 419.900 340 1.235
Hyundai Kona Electric (39 kWh) 359.900 289 1.245
Tesla Model 3 Performance 699.900 530 1.321
Mini Cooper SE 359.900 270 1.333
BMW i3 419.000 310 1.352
Tesla Model Y Long Range Dual Motor 688.180 505 1.363
Tesla Model 3 Standard Range Plus 559.080 409 1.367
Nissan Leaf 397.000 270 1.470
BMW i3s 439.000 285 1.540
Tesla Model S Long Range 946.080 610 1.551
Tesla Model Y Performance 778.180 480 1.621
Volkswagen e-Golf 387.900 233 1.665
Mercedes EQC 798.900 470 1.700
Mazda MX-30 349.900 200 1.750
Hyundai Ioniq Electric 374.900 204 1.838
Honda e 370.200 200 1.851
Jaguar I-Pace 879.900 470 1.872
Tesla Model S Performance 1.118.080 590 1.895
Tesla Model X Long Range 1.039.080 505 2.058
Audi e-tron Sportback 55 Quattro 919.400 446 2.061
Audi e-tron 55 Quattro 897.400 411 2.183
Audi e-tron Sportback 50 Quattro 827.000 347 2.383
Tesla Model X Performance 1.205.080 485 2.485
Audi e-tron 50 Quattro 799.000 300 2.663
Porsche Taycan Turbo 1.700.000 450 3.778
Porsche Taycan Turbo S 2.080.000 410 5.073

*) Peugeot e-208 har ett ordinarie pris på 419.900 kronor, men ett kampanjpris på 359.900 kronor vid lanseringen. Eftersom vi inte tillåter tillfälliga lanseringspriser i tabellen utan enbart ordinarie pris hamnar e-208 här. Annars hade den hamnat uppe vid Opel Corsa-e.

Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen