Lista: Här är elbilarna där du kommer längst per krona

Premium Tesla har precis släppt de första svenska priserna för Model 3. Så här står den sig mot konkurrenterna när det gäller längst räckvidd per krona.

Lista: Här är elbilarna där du kommer längst per krona

Uppdatering 5 december: Vi har lagt till Tesla Model 3 i jämförelsen efter att Tesla släppt de första svenska priserna och uppdaterat samtliga siffror för priser och räckvidd till WLTP.


Räckvidd är en sak – men om bilen kostar en miljon är det kanske inte så konstigt om den kommer 50 mil på en laddning. Desto svårare är det att hitta en elbil med rimlig prislapp som ändå har lång räckvidd.

Den här listan visar vad du kan välja på!

Vi har hämtat siffror för både räckvidd och pris hos biltillverkarna själva. I de fall det inte finns någon räckviddssiffra i den nya och hårdare WLTP-körcykeln har vi räknat ut eller hämtat en WLTP-omräkningssiffra med hjälp av en genomsnittlig förändringsfaktor mellan NEDC och WLTP.

Priserna anges före elbilsbonus på 60.000 kronor och vi tar inte hänsyn till eventuella kampanjpriser. Kia Soul EV ersätts snart av en ny modell som ännu inte fått några svenska priser, därför finns den inte med i tabellen. Vi har inte tagit med Renault Zoe med leasade batterier i jämförelsen, enbart Zoe med köpta batterier.

Hyundai Kona ny vinnare – kör om Zoe

Siffrorna visar att Renault Zoe, som länge var överlägsen när det gäller kombinationen räckvidd per krona, nu får se sig omkörd. Den nya vinnaren heter Hyundai Kona Electric med stora batteripaketet på 64 kWh. Den kommer nästan 45 mil på en laddning till halva priset jämfört med Jaguar I-Pace. Bra jobbat!

Nykomlingen in på fjärdeplats

Nykomlingen Tesla Model 3 klämmer direkt in sig på en fjärdeplats efter Kona och Zoe. Versionen med fyrhjulsdrift och stora batteripaketet kommer hela 54 mil på en laddning. Då är priset på 650.000 kronor inte så avskräckande. Performance-versionen av Model 3 kommer lite längre ned på listan.

Bland "medelmåttorna" i listan finns BMW i3, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf och Hyundai Ioniq. De är inte dåliga på något sätt men de sticker heller inte ut.

Tänk på att alla räckviddssiffror är optimistiska

I den här jämförelsen har vi använt oss av den officiella räckviddssiffran i WLTP-körcykeln. Den är inte lika "snäll" som den gamla NEDC-körcykeln. Men WLTP visar heller inte hela sanningen. Räckvidden i en elbil påverkas av en mängd faktorer. Läs gärna vår räckviddsguide här.

Räckvidd är inte allt!

Många kopplar direkt ihop elbilar med räckviddsångest. Det är oftast helt onödigt. En elbil klarar nästan alla transportbehov hos en majoritet av bilägarna, det visar inte minst den här studien som kommer fram till att nio av tio bilägare skulle kunna byta till en elbil redan idag.

Stirra dig därför inte helt blind på räckviddssiffran!


Peka och klicka i diagrammet för att visa mer information! Färgerna visar bilmärket.

*) Modeller med stjärna har inte någon officiell WLTP-räckviddssiffra och vi har räknat ut eller hämtat en WLTP-omräkningssiffra med hjälp av en genomsnittlig förändringsfaktor mellan NEDC och WLTP.

Notera att skalan för räckvidd inte börjar på noll. Priserna anges före elbilsbonus på 60.000 kronor. Vi tar inte hänsyn till eventuella kampanjpriser.

I diagrammet här ovan kan vi se att det egentligen finns tre "grupper" av elbilar i Sverige. 

• I den övre, högra delen har vi alla Teslamodeller plus Jaguar I-Pace. Detta är ganska dyra elbilar men de har också lång räckvidd, minst 30 mil. Model 3 kan komma nästan 55 mil.


• Här nere har vi en ensam modell, nämligen Hyundai Kona Electric med stora batteripaketet. Den har ett överlägset bra förhållande mellan pris och räckvidd.


• Här nere till vänster i tabellen hittar vi "alla andra" elbilar, som BMW i3 och Renault Zoe. De kan ha ganska lång räckvidd och hyfsat låga priser, men de står inte ut på något sätt.


Hela tabellen: Vad kostar räckvidden?

Bilmodell Pris Räckvidd (WLTP) Kronor per kilometer
Hyundai Kona Electric (64 kWh) 409.900 kr 449 km 913 kr
Renault Zoe R90 329.990 kr 317 km 1.041 kr
Renault Zoe R110 348.990 kr 311 km 1.122 kr
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 650.200 kr 544 km 1.195 kr
Hyundai Kona Electric (39 kWh) 359.900 kr 289 km 1.245 kr
BMW i3 419.000 kr 310 km 1.352 kr
Nissan Leaf* 387.400 kr 270 km 1.435 kr
Tesla Model 3 Performance 767.200 kr 530 km 1.448 kr
BMW i3s 439.000 kr 285 km 1.540 kr
Jaguar I-Pace 819.000 kr 470 km 1.743 kr
Volkswagen e-Golf 409.900 kr 231 km 1.774 kr
Hyundai Ioniq Electric* 397.900 kr 204 km 1.950 kr
Tesla Model S 100D* 1.192.780 kr 461 km 2.587 kr
Tesla Model S 75D* 967.880 kr 358 km 2.704 kr
Tesla Model X 100D* 1.240.380 kr 412 km 3.011 kr
Tesla Model X 75D* 1.055.680 kr 304 km 3.473 kr
Tesla Model S P100D* 1.582.680 kr 448 km 3.533 kr
Tesla Model X P100D* 1.683.530 kr 396 km 4.251 kr
Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Jag tycker lång räckvidd är viktigt i en elbil.
Ja
924
66
Nej