Miljöministern lämnar tillbaka sin Tesla Model S

Johannes Remmel var tidigare miljöminister i Nordrhein-Westfalen. Foto: EnergieAgentur NRW/Creative Commons/Flickr Tyska ministrar förväntas köra tyska bilar. Därför var det kontroversiellt för Johannes Remmel, tidigare...

Annons
Annons
Miljöministern lämnar tillbaka sin Tesla Model S
Johannes Remmel var tidigare miljöminister i Nordrhein-Westfalen. Foto: EnergieAgentur NRW/Creative Commons/Flickr

Tyska ministrar förväntas köra tyska bilar. Därför var det kontroversiellt för Johannes Remmel, tidigare miljöminister i Nordrhein-Westfalen, att välja en Tesla Model S 90D som tjänstebil.

Inte nog med att Teslan inte är tysk – dessutom var den dyr, vilket också väckte reaktioner. Enligt Johannes Remmel kunde ingen av de tyska biltillverkarna erbjuda vad han var ute efter: en elbil med tillräckligt lång räckvidd.

Men nu väljer han att lämna tillbaka sin Tesla efter bara 43 resor, av två anledningar.

Miljöministern lämnar tillbaka sin Tesla Model S
Så här många snabbladdare har Tesla i Tyskland.

För det första klagar Johannes Remmel på räckvidden. Tesla Model S 90D skulle klara över 50 mil enligt den europeiska NEDC-körcykeln. Men att den siffran inte speglar verkligheten vet de flesta – en mer realistisk räckvidd är knappt 40 mil. Men enligt Johannes Remmel klarade bilen inte ens det.

Därför kunde han aldrig åka mer än 15 mil i någon riktning utan risk att bli strandad eller tvingas anpassa körningen ”extremt mycket” för att spara på strömmen, tyckte han.

Det är en ganska udda argumentation. Johannes Remmel verkar inte ha använt Teslas Superchargerladdare i någon större utsträckning. Tesla har 59 snabbladdare i Tyskland, varav flera i sitt hemområde Nordrhein-Westfalen – för att inte tala om alla andra snabbladdare som inte är knutna till Tesla.

Johannes Remmel har faktiskt lyckats hitta en laddare. Den försåg honom med 10 kWh energi vilket tog 90 minuter. Varför han inte valde en snabbare laddare är oklart.

Miljöministern lämnar tillbaka sin Tesla Model S
Miljöministern i Nordrhein-Westfalen säger sig inte kunna åka längre än 15 mil i någon riktning med sin Tesla.

För det andra var Johannes Remmel missnöjd med förfiningen och detaljkvaliteten. ”Baksätet lämnar mycket att önska för en sedan i den här klassen”, står det i ett myndighetsdokument om ministerns bil.

Baksätet har fått kritik även i auto motor & sports tester. Så här skrev testlaget i nummer 5/2017: ”Här vill man inte sitta länge. Dynan är kort och låg. Benutrymmet är bristfälligt och det är ont om plats för fötterna under framstolarna.”

Det står klart att elbilsägare i vissa fall behöver ändra om sina vanor för att kunna köra på eldrift – att ladda istället för att tanka innebär att till viss del ställa om hjärnan och bryta invanda mönster. Men det var miljöministern, till skillnad från många andra elbilsägare, alltså inte villig att göra.

Annons
Annons
Rulla till toppen