Teslachefen ska ha struntat i varningssignaler

Teslachefen Elon Musk har alltid varit snabb med att hävda alla fördelar med Autopilotsystemet. Enligt honom är det ingen tvekan om att det kan rädda...

Annons
Annons

Teslachefen Elon Musk har alltid varit snabb med att hävda alla fördelar med Autopilotsystemet. Enligt honom är det ingen tvekan om att det kan rädda liv.

Men under utvecklingen av första generationen Autopilot var det inte alla ingenjörer på Tesla som höll med honom.

Det har bitvis varit spänt läge mellan Elon Musk och utvecklingsteamet för Autopilotsystemet, enligt uppgifter till Wall Street Journal. Och enligt CNN ska Teslachefen ha viftat bort vissa farhågor som oviktiga i förhållande till potentialen som systemet har att rädda liv.

Kritiken handlar både om själva tekniken och om hur Tesla valt att marknadsföra systemet. Autopilot är inte en lösning för att göra bilarna helt självkörande men vissa kan ändå ha tolkat det så. 

Uppgifterna gäller alltså första generationen Autopilot. Tesla har sedan dess lanserat en andra version av systemet.

Läs också: Har Elon Musk rätt i att Teslas autopilot leder till färre olyckor?

Teslachefen ska ha struntat i varningssignaler
Så här står det idag på Teslas sajt.

Precis innan Autopilot skulle rullas ut varnade en ingenjör för att systemet baseras på ”hänsynslösa beslut som skulle kunna riskera kundernas liv”. Men systemet rullades ut ändå.

Flera chefer och personer i utvecklingsteamet har slutat på Tesla den senaste tiden.

Elon Musk har alltså varit tydlig med att systemet har fantastisk potential att rädda liv och göra körningen både säkrare och bekvämare. Enligt honom måste Tesla ta steget som andra biltillverkare inte vill ta. Tesla har också lagt till text på hemsidan för att förtydliga hur Autopilot fungerar.

”Säkerhet är topprioriterat hos Tesla. Vi gör konstant uppdateringar av vår mjukvara och specifikt Autopilotfunktionerna för att förbättra funktionen och körupplevelsen”, svarar Tesla till CNN i ett uttalande.

Elon Musk är missnöjd över flera tidigare Wall Street Journal-artiklar som kritiserat Tesla och väljer därför att svara så här:

”Även om det är möjligt att den här artikeln är ett undantag är det extremt osannolikt, och därför avböjer jag från att kommentera.”

Annons
Annons
Rulla till toppen