Opel Ampera-e fixade 75 mil på en laddning

Hur lång räckvidden blir i en elbil beror till stor del på hur du kör. Det såg vi till exempel i det här experimentet, där...

Annons
Annons

Hur lång räckvidden blir i en elbil beror till stor del på hur du kör. Det såg vi till exempel i det här experimentet, där två Tesla Model S-förare körde 90 mil utan att ladda.

Då handlar det verkligen inte om någon normal körning. Testet gjordes på en särskild vägsträcka med lite trafik, och det gick inte särskilt fort – förarna körde 40 km/h, med luftkonditioneringen avstängd.

Så körs förstås inte elbilarna i verkligheten, men det är ändå intressant att se vad som är tekniskt möjligt.

Nu har ett nytt test gjorts i Tyskland med Opel Ampera-e. Den har en officiell räckvidd på 52 mil enligt den europeiska NEDC-körcykeln. I det här testet skulle förarna köra från Tysklands västligaste ort till den östligaste.

Opel Ampera-e fixade 75 mil på en laddning

Riktigt så bra gick det inte: vägarbeten förlängde sträckan med två mil, så bilen tog sig inte hela vägen fram, men förarna lyckades ändå klämma ur 754,9 kilometers räckvidd ur batteripaketet på 60 kWh.

Inte heller den här gången körde förarna ”som folk”. De snittade mellan 40 och 50 km/h, så resan tog över 25 timmar. Att åka 50 km/h i över ett dygn och hålla upp annan trafik för att maximera räckvidden låter inte särskilt kul, men som sagt: det är intressant att se vad batteriet faktiskt kan leverera som bäst. Förarna körde i alla fall inte på autobahn…

Opel Ampera-e fixade 75 mil på en laddning
Annons
Annons
Rulla till toppen