Lexus hotas av hårdare utsläppskrav – tvingas satsa på elbilar

Lexus har inte varit så snabba att hoppa på elbilståget. Tvärt om: Lexus har marknadsfört sina hybridbilar med att de laddas när de körs och därför...

Annons
Annons

Lexus har inte varit så snabba att hoppa på elbilståget. Tvärt om: Lexus har marknadsfört sina hybridbilar med att de laddas när de körs och därför inte behöver laddas särskilt, som elbilar och laddhybrider.

Lexus hoppades tidigare på att dagens hybridbilar som inte kan laddas skulle följas av vätgasbilar. Men vätgasbilarna har än så länge inte fått något starkt fotfäste i Europa. När EU inför hårdare utsläppskrav för biltillverkarna måste Lexus klara en gräns på 75 gram koldioxid per kilometer, och då räcker det inte med hybridbilar som inte går att ladda.

Den nya planen är istället att – som många andra biltillverkare – haka på elbilståget och lansera elbilar med batterier. Först ut blir större och lyxigare modeller med höga prislappar. Senare kommer billigare modeller.

”Snart måste vi nå 75 gram per kilometer och då räcker inte hybrider. De två sakerna vi kan göra då är att lansera laddhybrider och elbilar”, sa Lexus Europachef Alain Uyttenhoven i samband med bilsalongen i Frankfurt till Auto Express.

Läs också: ”Jag förstår mig inte på Lexus envisa besked att inte satsa på elbilar”

Lexus hotas av hårdare utsläppskrav – tvingas satsa på elbilar
Lexus ska lansera elbilar för att sänka utsläppen. Först i dyra och stora modeller, och senare i billigare modeller, som kompaktsuven UX.

Lexus verkar dock inte vilja satsa på laddhybrider utan föredrar helt eldrivna bilar – men bara som en övergång. Lexus kommunikationschef Paul Williamsen tror inte att helt eldrivna batteribilar hör till framtiden. I så fall hade Lexus redan lanserat den typen av bil. Batterielbilarna blir en ”brygga” till framtidens vätgasbilar för Lexus.

”Problemet med elbilar har helt enkelt med kemin att göra. Vi kan inte få ned laddningstiderna. Jag har jobbat tillräckligt med batterier för att veta att snabbladdning av ett batteri är det näst värsta du kan göra med det. Det finns två sätt att förstöra ett batteri: överhetta det och snabbladda det”, säger han till Car Advice.

Paul Williamsen skryter istället om vätgasbilarnas räckvidd och kortare tankningstider. Bilarna är dyra att köpa och det finns få tankställen, men Lexus är övertygade om att priserna går ned och tankställena blir fler när efterfrågan på vätgasbilar ökar. Han verkar alltså inte tro att efterfrågan ökar först när det finns många tankställen och bilpriserna ligger på en lägre nivå.

Lexus ska lansera en lyxsedan med vätgasdrift 2020, och den ska följas av mindre och billigare modeller.

Annons
Annons
Rulla till toppen