Tysk elbil lockar med finessen alla svenska bilköpare vill ha

Den tyska regeringen har uttryckt sin frustration över att landets stolta biltillverkare inte bygger elbilar som kan ta upp kampen med Tesla & Co. Men här...

Annons
Annons

Den tyska regeringen har uttryckt sin frustration över att landets stolta biltillverkare inte bygger elbilar som kan ta upp kampen med Tesla & Co.

Men här kommer i alla fall en tysk elbil: uppstartsföretaget Sono Motors i München introducerade under sensommaren sin första helelektriska bil.

Sion är en femdörrarsmodell med fem sittplatser som mäter 4,11 meter på längden. Den har en 80 kW (108 hk) stark elmotor med steglöst variabel växellåda. 

Räckvidden uppges till 250 kilometer – och prislappen (i hemlandet) blir 16.000 euro. Bilen ska enbart säljas via direktförsäljning från fabriken. Reparationshandbok och bruksanvisning är fritt tillgängliga på nätet, där också alla reservdelar kan beställas.

Det skulle betyda ett pris i Sverige (med moms) på närmare 200.000 kronor. Med det nya bonus/malus-förslaget höjs elbilsbonusen till 60.000 kronor, men bonusen får högst utgöra 25 procent av bilens pris. Vi landar då på ett de facto-pris på 150.000 kronor. 

Sion har kommit till världen tack vare crowdsourcing (publikfinansiering). Till dags dato har företaget fått in 2.223 förhandsbeställningar (à 2.000 euro). Målet är att nå 5.000 förhandsbokningar och man hoppas nå detta och produktion under tredje kvartalet 2019.

Tysk elbil lockar med finessen alla svenska bilköpare vill ha
Sion är klädd från topp till tå med solpaneler.

En av bilens mer påtagliga tilllgångar är att solcellspaneler täcker hela karossen: tak, sidor, huvar, ja till och med instrumentbrädan. Sammanlagt finns det 330 solpaneler och bilen ska kunna ladda sig själv.

Men den här tekniken är inte alls lika effektiv som att ladda med sladd. En solig dag i juli i München ger laddning som räcker för 30 kilometers körning. En januaridag i Karesuando blir det däremot till att ladda som vanligt via sladd och ladduttag. Bilen kan laddas med upp till 16A/400V som ger 11 kW – eller snabbladdning upp till 50 kW.

Men så det viktigaste för många svenska bilköpare: Sion kan utrustas med dragkrok! Idag är det inte klart hur mycket bilen får dra men siffror från 750 till 1.350 kilo i dragvikt har nämnts. Fästet klarar 100 kilo vilket gör att cykelstativ för flera cyklar inte är något problem.

Sion har också andra tillgångar som saknas i de flesta elbilar: Två Schuko-kontakter med 220V (max 2,3 kW)  – en i bagageutrymmet och en på utsidan fram – gör att bilen kan agera strömkälla till husvagnen eller något annat som behöver ström. I bilens standardutrustning ingår värmepump och stolsvärme. Via en app kan du också ägna dig åt bildelning.

Sono Motors har redan börjat arrangera provkörningar runt om i Europa. Sverige verkar dock inte finnas på kartan ännu. 

Norsk Elbilforening har, tillsammans med alla andra finansiärer, provkört prototypen:

”Provturen var för kort för att uttala sig om köregenskaperna. Bagageutrymmet är överraskande stort och helt plant. Alla säten (även fram) kan fällas och skapar en plan yta i nivå med bagageutrymmet. Det ger möjligheten att rulla ut ett liggunderlag och du har en säng med full längd.”

Annons
Annons
Rulla till toppen