Mercedes självkörande snöplogar – kör i grupp

Snöröjning är kostsamt, inte minst på flygplatser där ett tiotal snöplogar ofta står redo dygnet runt. Autonoma plogbilar testas just nu i Frankfurt.

Annons
Annons

Just nu provkörs Mercedes-Benz Arocs plogbilar på ett nedlagt flygfält utanför Frankfurt. Testkonvojen består av fyra fordon, där bara ledarbilen har en förare bakom ratten.

Från ledarfordonet kan föraren övervaka och kontrollera de bakomliggande bilarna, och på distans sitter en operatör som ger assistans. Kommunikationen mellan fordonen sker över krypterad radio (en full dataöverföring mellan huvudkontrollenheten och bilarna sker tio gånger i sekunden) och de självkörande bilarna kan byta fil med hjälp av differentiell GPS.

Mercedes självkörande snöplogar – kör i grupp

I grunden är det fyrhjulsdrivna Mercedes Arocs 2045 AS-traktorer, med en effekt på 315 kW (428 hk) och ett vridmoment på 2.100 Nm. Fram sitter en helt hydraulisk snöplog som mäter åtta meter.

Bak hänger en sopmaskin som drivs av en sexcylindrig motor, oberoende av traktorn.

Hela ekipaget är 23 meter långt och väger 25 ton. ”Huvudbilen” står för cirka tio ton, plogbladet två ton och semitrailern med sopmaskinen väger 13 ton. 

”Bilarna kan fjärrstyras av en förare utanför hytten eller vara självkörande. Det kan vara i gruvor, på fraktterminaler eller inom andra avgränsade ytor”, säger Martin Zeilinger, chefsingenjör på Daimler Trucks. 

Men Daimler, som redan testat autonom konvojkörning på allmänna vägar, hoppas att tekniken även ska kunna användas på platser utanför inhängade områden.

Mercedes självkörande snöplogar – kör i grupp
Annons
Annons
Rulla till toppen