Ny studie avslöjar: Så ska bästa elbilen byggas

Hur utvecklas egentligen en effektiv elbil? Det har konsultfirman McKinsey tagit reda på med en ny rapport genom att helt enkelt ta in och skruva isär tio...

Annons
Annons

Hur utvecklas egentligen en effektiv elbil? Det har konsultfirman McKinsey tagit reda på med en ny rapport genom att helt enkelt ta in och skruva isär tio olika elbilsmodeller.

Resultatet är tydligt. Det finns ett sätt att bygga elbilar som nästan alltid innebär längre räckvidd och bättre utrymmen, och det är att utveckla bilen för eldrift redan från början.

Elbilen presterar som bäst om den utvecklades för eldrift redan från början

Bilmodeller som inte är byggda enbart för eldrift utan också behöver ha plats för en förbränningsmotor är inte alls lika bra, vare sig när det gäller räckvidd eller utrymmen. Det här är knappast några nyheter för elbilsentusiaster, men nu är det alltså bevisat i en rapport.

Bland de tio testade bilarna är flera utvecklade för eldrift från början, bland andra Tesla Model S, BMW i3 och syskonmodellerna Chevrolet Bolt och Opel Ampera-e.

Ny studie avslöjar: Så ska bästa elbilen byggas

Studien bjuder också på en del andra intressanta detaljer.

Det finns än så länge ingen ”perfekt” elbilsdrivlina

Hur biltillverkarna väljer att utveckla elbilar är väldigt olika, men enligt den här rapporten finns det hittills inget sätt som är betydligt mycket bättre än något annat. Battericellerna kan ha olika form och olika kemi som alla har både för- och nackdelar.

När det gäller batterikylning fanns fyra olika lösningar och för batteriuppvärmning fanns tre olika lösningar. I studien kan du läsa mer om vilka lösningar som finns hos olika bilmodeller och även vilka system som utvecklas ”i huset” och vilka som köps in.

Biltillverkarna måste tänka om när det gäller hur elbilarna säljs

Vanliga bilar säljs ofta i flera versioner med olika prestandanivå. Men elbilar kan vara kvickare än bilar med förbränningsmotor från stillastående och det finns oftast bara en version av elbilen, som ofta är välutrustad.

Här måste biltillverkarna tänka om för att kompensera när de inte längre kan ta betalt för prestanda och tillval.

Modellerna i studien

Nissan Leaf (både 2011 och 2017 års modeller)
Volkswagen e-Up (2013)
Tesla Model S 60 (2013)
Chevrolet Spark EV (2014)
BMW i3 (2014)
Volkswagen e-Golf (2015)
BYD e6 (2015)
Chevrolet Bolt (2017)
Opel Ampera-e (2017)

Annons
Annons
Rulla till toppen