Forskarna förbannade: Elbilar är inte alls några utsläppsbovar

I korthet • Forskarna bakom en ny studie är kritiska mot att elbilar framställs som miljöbovar jämfört med vissa bensinbilar. • Största fördelen med elbilar...

I korthet

• Största fördelen med elbilar är att de har stor potential att bli ännu bättre – till skillnad från fossilbilar.

Reaktionerna när ansedda Financial Times skrev en artikel om en ny elbilsstudie förra veckan lät inte vänta på sig. Kommentarsfältet gick varmt, minst sagt.

Och det är kanske inte så konstigt med tanke på artikelns vinkel.

Den nya studien från Massachusetts Institute of Technology visade att en Tesla Model S P100D som laddas med smutsig el från kolkraftverk i USA kan släppa ut mer koldioxid under hela sin livscykel än en liten småbil som Mitsubishi Mirage.

Men det finns alltid flera olika vinklar på samma rapport och forskarna vid Trancik Lab på MIT verkar riktigt upprörda över hur studien framställdes. De har skrivit ett svar med svidande kritik mot Financial Times.

Läs också: Elbilen behöver bara några år för att ”köra in” utsläpp från batteritillverkning

Forskarna förbannade: Elbilar är inte alls några utsläppsbovar
Trots Donald Trumps besked stänger nu flera kolkraftverk i USA. Då minskar utsläppen. Foto: Bigstockphoto

Forskarnas kritik: Äpplen och päron

Artikeln vänder helt upp-och-ned på studien och ger vanligt folk helt fel perspektiv på elbilar, påstår forskarna. Det är framför allt tre saker som de klagar på och som kan vara bra att tänka på nästa gång du ser en liknande artikel.

• För det första jämförs alltså en liten bensinbil med en stor och lyxig elbil som också råkar ha marknadens största batteripaket. Och siffrorna jämförs bara för en enda region i USA, med mycket kolkraft. Att jämföra Mitsubishi Mirage med Tesla Model S är att jämföra äpplen med päron, enligt forskarna. Att Model S är betydligt bättre för miljön än en BMW 7-serie lyfts inte alls fram lika mycket.

• För det andra blir utsläppen för elbilarna förstås betydligt bättre så fort vi tar oss utanför den smutsiga kolregionen i USA. ”De flesta elbilar släpper ut betydligt mindre koldioxid under sin livstid än bensinbilar”, skriver forskarna.

• För det tredje tittar artikeln bara på hur saker och ting ser ut idag. Tekniken i elbilarna och energimixen blir hela tiden bättre, till skillnad från bensinbilarna, där den inte alls tar lika stora steg. Det är kanske den största fördelen med elbilar, enligt forskarna – de har fantastisk potential att bli ännu bättre.

”Elbilar släpper inte bara ut mindre än bensinbilar redan nu. Över tid, när koldioxidutsläppen från elektricitet fortsätter minska, ökar det gapet”, skriver forskarna.

Här kan du läsa hela studien.

Forskarna förbannade: Elbilar är inte alls några utsläppsbovar

Så om vi lägger artikeln åt sidan och fokuserar på studien – vad kommer den egentligen fram till?

Det finns en intressant bild i studiensom visar var olika bilmodeller befinner sig på ”utsläppsskalan”. Den sätts också i relation till hur dyr bilen är att äga.

De uppenbara värstingarna är stora bensinbilar som Mercedes E-klass och Chevrolet Suburban. Amerikanernas favorit, Ford F-150, är en av de värsta modellerna för miljön med ett utsläpp under hela bilens livslängd på omkring 400 gram koldioxidekvivalenter per kilometer.

Elbilarna ligger betydligt lägre, på strax över 100 gram per kilometer. Nissan Leaf ligger på ungefär samma nivå som Tesla Model 3, som forskarna har uppskattat ett värde för. Bränslecellsbilen Toyota Mirai släpper ut mer än batterielbilar och är dyrare att äga. Om vätgasen framställs genom elektrolys blir utsläppen nästan lika höga som för de smutsigaste bensinbilarna.

Nissan Leaf kostar 20 procent mindre att äga än en bensinbil – och halverar utsläppen

”Alternativa teknologier som hybridbilar, laddhybrider och elbilar, har systematiskt lägre utsläpp av växthusgaser under bilens livscykel än bilar med förbränningsmotorer, men kostar inte nödvändigtvis mer att äga”, står det i rapporten.

Nissan Leaf kostar till exempel 20 procent mindre att äga än motsvarande bensinbil. Samtidigt släpper den ut hälften så mycket växthusgaser.

Rulla till toppen