Chevrolet Bolt behöver i princip ingen service alls

Det är ingen nyhet för elbilister att servicekostnaden oftast blir lägre än för en fossilbil. Men nu har vi än en gång fått svart på...

Annons
Annons

Det är ingen nyhet för elbilister att servicekostnaden oftast blir lägre än för en fossilbil. Men nu har vi än en gång fått svart på vitt att elbilen är överlägsen när det gäller service.

Serviceschemat för elbilen Chevrolet Bolt är riktigt rolig läsning för ägarna. Däcken ska helst roteras då och då för att jämna ut slitaget. Luftfiltret ska bytas mer sällan – det är inte dyrt – och kylvätskorna ska bytas först efter 24.000 mil.

Mer än så är det inte under de första 24.000 milen.

Bromsbeläggen och bromsskivorna beräknas till exempel hålla längre än så, och elmotorn är betydligt enklare i sin uppbyggnad än en förbränningsmotor så även den behöver mindre service.

Chevrolet Bolt behöver i princip ingen service alls

Den som är lite konspiratoriskt lagd inser dock att det här är en utmärkt anledning för vissa biltillverkare att inte sälja elbilar – de ger ju inte alls lika höga inkomster på service som fossilbilar. Och det är på servicekostnaden som många biljättar tjänar pengar, när marginalerna på själva bilen är små.

Även i auto motor & sports tester brukar elbilar vara billigare att serva än motsvarande fossilbil. Hyundai Ioniq Electric har till exempel drygt hälften så hög servicekostnad som bensindrivna Hyundai i30.

Vi har inte hittat något liknande serviceschema för syskonbilen Opel Ampera-e, men i ägarmanualen står det att serviceintervallerna är 3.000 mil eller ett år.

Chevrolet Bolt behöver i princip ingen service alls
Elmotorn är enklare än förbränningsmotorn och har inte alls lika högt servicebehov. Det underlättar för din plånbok.
Annons
Annons
Rulla till toppen