Volvo XC60 överlägsen Mercedes på viktig detalj

Laddhybriderna blir allt populärare. De är förmånliga som tjänstebil och många verkar tycka att de kombinerar fördelarna med en elbil med fördelarna med en förbränningsbil....

Annons
Annons

Laddhybriderna blir allt populärare. De är förmånliga som tjänstebil och många verkar tycka att de kombinerar fördelarna med en elbil med fördelarna med en förbränningsbil. Smidigt och utsläppsfritt på korta resor – så länge den laddas! – och bekvämt på långresa.

Men alla lyckas inte lika bra med att förvandla en befintlig bil till laddhybrid.

En detalj som är viktig att få till rätt i en hybridbil är övergången mellan el- och bensindrift. För några år sedan var det ganska vanligt att det kunde uppstå ett litet hopp eller ryck i den övergången. Det börjar bli mindre vanligt, men det förekommer fortfarande.

Och för dig som tycker det är en liten och oviktig detalj att klaga på – det är det inte. Övergången mellan el- och bensindrift görs ofta flera gånger på varje resa, varje dag, och en bil som kostar så mycket som en laddhybrid gör idag ska inte dras med sådana problem. Det tyder på att ingenjörerna tvingats ta genvägar i utvecklingen.

Ryck i drivlinan tyder på att ingenjörerna tvingats ta genvägar

Volvo XC60 överlägsen Mercedes på viktig detalj
Hybriddrivlinan i Mercedes GLC 350 e känns som att den är en efterkonstruktion som inte planerades tillsammans med resten av bilen.

Ett exempel på det är Mercedes GLC 350 e. I auto motor & sports senaste test klagar testlaget på att växellådan inte kalibrerats bra nog och på att övergången mellen bensin- och eldrift är ryckig.

Det kan ta flera sekunder för växellådan att gå över mellan att köra framåt och att backa. Det blir jobbigt i flerpunktssvängar. Men viktigare är att konkurrenten Volvo fått till själva övergången mellan el- och bensinläget betydligt bättre.

”Vi imponeras återigen av hur otroligt väl Volvo har lyckats med XC60 T8. Den är ett under av lättanvänd smidighet. el- och bensindrift blandas omärkbart och kraftleveransen är jämn utan ryck eller tveksamheter i hela registret”, står det i testet.

”Mercedes skulle kunna lära sig ett och annat av lilla Volvo”

Slutsatsen i just den grenen är klar:

”Mercedes skulle kunna lära sig ett och annat av lilla Volvo.”

Läs hela testet och räckviddsmätningen på el i senaste numret av auto motor & sport.

Annons
Annons
Rulla till toppen