Teslas lastbil kan lösa ett av åkeribranschens största problem

Många verkar vara tveksamma till om Tesla verkligen kommer kunna leverera vad Elon Musk lovade när han presenterade den nya lastbilen. Låg förbrukning, lång räckvidd,...

Annons
Annons

Många verkar vara tveksamma till om Tesla verkligen kommer kunna leverera vad Elon Musk lovade när han presenterade den nya lastbilen. Låg förbrukning, lång räckvidd, ordentligt mycket lägre driftkostnad än en diesellastbil – och imponerande snabb laddning.

Kan det bli verklighet?

Det återstår att se. Men under tiden kan det vara läge att titta lite närmare på en annan fördel som lastbilen kan ha jämfört med dagens diesellastbilar, och som inte lyftes fram av Teslachefen på scenen.

Det är dieselstölderna.

Du har säkert läst om dem, men frågan är om du verkligen insett hur allvarligt problemet med dieselstölder är. Förra året polisanmäldes 4.200 stölder av diesel, enligt SVT, och det kan finnas ett mycket stort mörkertal med stölder som inte anmäls.

Enligt en rapport utsattes så många som hälften av alla maskinentreprenörer i Sverige för dieselstöld förra året, skriver TT. Det här är allvarligt av två anledningar.

Teslas lastbil kan lösa ett av åkeribranschens största problem
Bara två procent av dieselstölderna klaras upp. Foto: Bigstockphoto

• För det första stjäls det diesel för enorma belopp, och ofta uppstår skador på maskinerna som innebär att företagen tvingas göra det de absolut inte får om de ska gå med vinst: att låta maskinerna stå i väntan på reparation. Bara vid en enda stöld i Dalarna kom tjuvarna över diesel som räckte för mellan fyra och sex timmars körning.

En eldriven lastbil kan dra undan mattan för dieseltjuvarna

• För det andra är det lätt att komma undan, när dieselstölderna sker i dunkla industriområden på nätterna. Många företagare verar ha gett upp efterom polis och myndigheter ofta inte utreder dieselstölderna. Bara två av hundra brott klaras upp. Det får faktiskt vissa åkare att tappa tron på rättssamhället.

Det här problemet skulle kunna bli betydligt mindre inte bara med Teslas lastbil utan om hela åkeribranschen blev mer elektrifierad, från små skåpbilar till större långtradare och även arbetsmaskiner.

Att dra undan mattan under dieseltjuvarna med eldrift kanske faktiskt kan visa sig mer effektivt än att polisen ska ställa om och börja prioritera den här typen av frågor?

Annons
Annons
Rulla till toppen