Bekräftat: Volvo XC40 kommer som laddhybrid i höst

Det var nog många som undrade var laddhybridversionen var när Volvo visade upp nya suven XC40. Vid lanseringen finns den bara med bensin- eller dieselmotor....

Annons
Annons

Det var nog många som undrade var laddhybridversionen var när Volvo visade upp nya suven XC40. Vid lanseringen finns den bara med bensin- eller dieselmotor.

Nu bekräftar Volvo för Expressen att XC40 kommer som laddhybrid i höst. Då handlar det om Volvo XC40 T5 Twin Engine med en trecylindrig bensinmotor plus en elmotor.

Den trecylindriga bensinmotorn begår alltså premiär i laddhybridversionen av XC40. Motorn är på 1,5 liter men Volvo vill än så länge inte avslöja några detaljer om effekt, räckvidd på el eller pris när det gäller XC40 T5 Twin Engine, men effekten i bensinmotorn blir 177 hästkrafter och elmotorn ger 75 hästkrafter. Bilen blir framhjulsdriven och köparna får alltså klara sig utan den elektriska fyrhjulsdriften som finns i de dyrare T8-modellerna.

Elmotorn är parallellt placerad med den tvärställda förbränningsmotorn och båda sitter ihop med en hybridiserad, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Precis som i nuvarande laddhybrider från Volvo kommer det att finnas tre körlägen: Pure (enbart el), Hybrid (kombination av el och bensin för lägsta förbrukning) och Power (maximal kraft).

Litiumjonbatteriet placeras centralt i kardantunneln mellan axlarna för att sänka tyngdpunkten. Än så länge finns dock inga uppgifter om batteriets storlek, även om det baserat på bilder gissningsvis blir lite mindre än det 10,4 kWh stora batteriet i T8-modellerna. Denna nya laddhybriddrivlina kommer även att lanseras i Volvos nya 60-modeller.

Vid sidan om laddhybriden kommer en mildhybrid som inte går att ladda, och där ett 48-voltssystem ska se till att sänka förbrukningen vid verklig körning.

Annons
Annons
Rulla till toppen