Trots miljövinsten – både Volvo och Mercedes lägger ned gasmodellerna

Både Volvo och Mercedes väljer att lägga ned modellerna som kan tankas med gas trots riktigt bra miljöprestanda. Anledningen är att båda två vill fokusera på elbilar och laddhybrider. Det finns allt färre gasmodeller att välja på för den som inte vill eller kan ladda sin bil – "beklagligt", tycker organisationen Gröna Bilister. Vi berättar…

Annons
Annons

Volvo V90 var testlagets favorit när vi jämförde laddhybrider mot gasbilar i senaste numret av auto motor & sport. Men det finns en stor nackdel som är minst sagt svår att bortse från: bilen är nedlagd!

Vi har tidigare skrivit om att Volvo lagt ned gasmodellerna Bi-Fuel. Anledningen är att Volvo nu helhjärtat ska satsa på elektrifierade bilar – det vill säga elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Det kan också bli tal om bränslecellsbilar senare.

Då får gasmodellerna helt enkelt inte plats längre.

Trots miljövinsten – både Volvo och Mercedes lägger ned gasmodellerna
Volvo är inte ensamma om att skrota gasmodellerna. Mercedes satsar på HVO-diesel, laddhybrider och bränsleceller istället.

Nu står det klart att även Mercedes tar bort gasmodellerna ur programmet. B-klass och E-klass kommer inte heller finnas kvar med gasdrift. Istället satsar Mercedes på helt eldrivna bilar, laddhybrider, bränslecellsbilar och dieselbilar som går på HVO-bränsle, bekräftar Mercedes svenska kommunikationschef Fredrik Wahrolén.

En av de viktigaste kundgrupperna för gasbilarna har varit taxibolagen. Mercedes har tagit fram en särskild version av E-klass med dieselmotor som går på syntetisk diesel, HVO100, för taxibolag. Enligt Mercedes ska den sänka utsläppen av både koldioxid, partiklar, kolväten och kväveoxid, men exakt hur klimatsmart den är jämfört med en biogasbil ur ett livscykelperspektiv har vi inga siffror på.

Fredrik Wahrolén utesluter inte att det kan komma fler HVO-modeller framöver.

Mercedes satsar också på bränslecellsbilar som tankas med vätgas för att kompensera nedläggningen av biogasmodellerna. Ett exempel på det är suven GLC F-Cell som är en vätgasdriven laddhybrid.

Mercedes har tagit fram en särskild dieselversion av E-klass för taxibolagen

Trots miljövinsten – både Volvo och Mercedes lägger ned gasmodellerna
Det här emblemet skulle kunna innebära en framtida samlarbil. Något att dyka upp med på Volvoträffen 2040, kanske?

Också hos Volvo är det alltså utvecklingen av elbilar och hybrider som är anledningen till att gasmodellerna läggs ned.

”Efterfrågan på Bi-Fuel-bilar i Sverige är mycket begränsad, det är grunden för oss att vi bestämt att inte prioritera detta från och med nästa modellår. Procentuellt sett var antalet biogasbilar 1,12 procent av den totala Volvobilförsäljningen i Sverige förra året. Det är främst taxibolag som efterfrågar. Vi berättade redan i somras, som ni känner väl till, om hur vi tänker satsa framåt med hybrider och rena elbilar från och med 2019”, säger Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars.

Tillverkningen av Volvo V90 T5 Bi-Fuel upphör i vår och det finns inga planer på att lansera några nya gasbilar.

Men hur blir det för taxibolagen då? En snabb lägeskoll bland olika taxibolag som Recharge gjort visar att många börjat köpa in fler dieselbilar igen. Men Skoda Octavia och Audi A4 finns med gasdrift. Vissa taxibolag sneglar också åt eldrift, och främst då åt Tesla Model S, men den är dyr att köpa även om den kan vara billig att äga. Taxi Stockholm experimenterar också med elbilen Renault Zoe för vissa transporter.

Bara en procent av alla Volvobilar som såldes i Sverige förra året var gasdrivna

Trots miljövinsten – både Volvo och Mercedes lägger ned gasmodellerna
Biogas är betydligt bättre för klimatet än naturgas. Gasbilar får också 10.000 kronor i bonus när det nya bonus/malus-systemet träder i kraft.

Så funkar gasbilen – och därför är den ett smart klimatval

Fordonsgas består av naturgas, biogas eller en mix av dessa. Båda gaserna består till klart största delen av metan.

Naturgasen är en fossil gas som bildats i marken under miljontals år. Men förutom metan innehåller den även mindre mängder av andra gaser (etan, propan och butan) och har därför något högre energiinnehåll än biogas.

Biogas är en förnybar energikälla som ingår i jordens naturliga kretslopp. Biogas bildas när organiskt material som exempelvis mat- eller skogsavfall förgasas men innehåller initialt bara kring 60 procent metan och 40 procent koldioxid. Därför måste biogasen uppgraderas till cirka 97 procent metan innan den kan blandas med naturgasen för användning i fordon. Då kallas den ibland också för biometan. Redan naturgas ger en koldioxidreducering jämfört med att köra på bensin eller diesel. Andelen biogas i den svenska fordonsgasen är i genomsnitt cirka 70 procent idag.

Gasbilar får bonus, men inte alls lika hög som för elbilar och laddhybrider

Men den som prompt vill köra på biogas hela tiden kan likt elbranschen teckna avtal där leverantören lovar producera lika mycket ny biogas som du tankat för, oavsett var just dina metanmolekyler kom ifrån där och då. Vid typgodkännandet används i körcykelprovet en certifieringsgas med samma energiinnehåll som biogas. Fordonsgas har lägre kolinnehåll än bensin och diesel och som följd av detta även lägre halter av koldioxid vid förbränning. Utsläppen av partiklar är också lägre än för bensinbilar.

När det nya bonus/malus-systemet införs den 1 juli 2018 blir gasbilar formellt sett av med den femåriga skattebefrielsen, men bilar som släpper ut högst 95 gram koldioxid gynnas av bolus/malus-systemet och får i praktiken helt oförändrad skatt. Bilar som släpper ut 111 gram eller mer får en höjning på måttliga 176 kronor per år.

Dessutom får bilköparna som väljer en gas- eller etanolbil en bonus på 10.000 kronor.

Källor: kraftringen.se, insatsen.se, swedegas.se, energigas.se, eon.se, miljöfordon.se

Trots miljövinsten – både Volvo och Mercedes lägger ned gasmodellerna
Två av få ”gasiga” bilar att välja på – och en av dem är alltså snart borta. Audi storsatsar dock med A4 g-tron och A5 Sportback g-tron.

Annons
Annons
Rulla till toppen