”Kör en ny bil för 1.995 kronor i månaden!”
Ungefär så brukar det låta i bilannonserna och det handlar då oftast om en bensin- eller dieselbil. Men det är inte hela sanningen. Bilen kostar förstås mer än så att äga.
I våra tester tar vi fram alla faktorer som spelar in i hur dyr bilen blir att äga. Vi tittar till exempel på bränslekostnaden utifrån vår egen testförbrukning på svenska vägar och kostnader för försäkring, däck, service och reservdelar. Vi samarbetar också med Bilpriser för att ta reda på hur mycket bilen kommer vara värd framöver. På så sätt kan vi räkna fram en månadskostnad och en milkostnad.
Våra siffror visar att en elbil eller laddhybrid ofta är billigare att äga i längden – trots att den alltså kan vara betydligt mycket dyrare att köpa, på grund av den högre tekniknivån.
Vi har jämfört ägandekostnaderna i fyra olika klasser, och resultatet skiljer sig åt en hel del.
Golfklassen: Här går det inte alltid att räkna hem en elektrifierad bil
Bil | Biltyp | Pris | Pris med ams-utrustning | Bränslekostnad/år | Servicekostnad t o m 6.000 mil | Värdeminskning/år | Värdeminskning/år | Milkostnad | Månadskostnad |
Opel Astra 1,4 Turbo Ecotec | Bensin | 189 900 kr | 189 900 kr | 22 200 kr | 6 656 kr | 26 425 kr | 13,9% | 32,71 kr | 5 451 kr |
Mazda 3 2,0 165 | Bensin | 202 100 kr | 202 100 kr | 20 400 kr | 7 534 kr | 30 725 kr | 15,2% | 34,26 kr | 5 709 kr |
Volkswagen Golf 1,4 TSI | Bensin | 236 900 kr | 249 800 kr | 18 900 kr | 6 922 kr | 34 450 kr | 13,8% | 36,09 kr | 6 014 kr |
Hyundai Ioniq Electric | Elbil | 331 900 kr | 349 900 kr | 4 704 kr | 7 819 kr | 49 500 kr | 14,2% | 39,29 kr | 6 049 kr |
Hyundai i30 1,4 Turbo | Bensin | 194 900 kr | 214 900 kr | 21 000 kr | 12 933 kr | 32 725 kr | 15,2% | 36,61 kr | 6 102 kr |
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo | Bensin | 236 900 kr | 236 900 kr | 20 100 kr | 7 437 kr | 35 475 kr | 15,0% | 37,29 kr | 6 216 kr |
Kia Niro Plug-In Hybrid | Laddhybrid | 278 900 kr | 318 700 kr | 13 500 kr | 11 220 kr | 40 425 kr | 12,7% | 37,56 kr | 6 261 kr |
Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid | Laddhybrid | 299 900 kr | 334 900 kr | 13 200 kr | 15 178 kr | 45 275 kr | 13,5% | 40,11 kr | 6 686 kr |
Volkswagen Golf GTE | Laddhybrid | 363 900 kr | 382 000 kr | 17 700 kr | 14 300 kr | 48 825 kr | 12,8% | 45,69 kr | 7 614 kr |
Som vanligt beror siffrorna helt på vilka modeller som jämförs. I den här jämförelsen har vi tittat på fem bensinbilar samt tre laddhybrider och en elbil. Resultatet blir att bensinbilarna på det stora hela är billigast att äga, men eldrivna Hyundai Ioniq sticker faktiskt emellan på fjärde plats. Den är billigare att äga i längden jämfört med bensinmodellen av Hyundai i30, trots att Ioniq är nästan 140.000 kronor dyrare att köpa.
Men det är också väldigt olika bilar att jämföra. Volkswagen Golf GTE har exempelvis ungefär samma prestanda- och prisnivå som Golf GTI, och i förhållande till det är den egentligen inte så dyr att äga. Den är dock klart dyrast i den här jämförelsen.
Laddhybrider kan vara dyra att serva
Vi kan också se att det inte skiljer många hundralappar mellan koncernsyskonen Kia Niro Plug-In Hybrid och Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid.
En sak som är bra att tänka på är att servicekostnaden för laddhybrider ser ut att vara mycket högre än för vanliga bensinbilar och elbilar.
En annan intressant detalj är att värdeminskningen i procent kommer vara lägre för vissa laddhybrider än för bensinmodellerna.
Lyxiga mellanklassuvar: Laddhybriderna regerar
Bil | Biltyp | Pris | Pris med ams-utrustning | Bränslekostnad/år | Servicekostnad t o m 6.000 mil | Värdeminskning/år | Värdeminskning/år | Milkostnad | Månadskostnad |
Mercedes GLC 350 e 4Matic | Laddhybrid | 496 900 kr | 523 900 kr | 24 900 kr | 14 724 kr | 71 400 kr | 13,6% | 65,34 kr | 10 891 kr |
Volvo XC60 T8 | Laddhybrid | 571 900 kr | 571 900 kr | 26 100 kr | 10 989 kr | 70 475 kr | 12,3% | 65,69 kr | 10 948 kr |
BMW X3 xDrive30d | Diesel | 518 000 kr | 556 000 kr | 22 200 kr | 0 kr | 73 700 kr | 13,3% | 66,45 kr | 11 075 kr |
Jaguar F-Pace 30d AWD | Diesel | 605 900 kr | 637 500 kr | 27 000 kr | 0 kr | 80 175 kr | 12,6% | 72,69 kr | 12 115 kr |
Porsche Macan S Diesel | Diesel | 636 000 kr | 660 900 kr | 27 000 kr | 20 900 kr | 80 350 kr | 12,2% | 77,94 kr | 12 991 kr |
Här är det inget snack om att laddhybriderna blir billigare än dieselsuvarna. I den här jämförelsen tittar vi alltså på lite lyxigare suvar med bättre prestanda och högre priser.
Mercedes och Volvos laddhybrider kostar något mindre att äga än BMW X3 med dieselmotor. Sedan är det ett ordentligt ”hopp” upp till Jaguar F-Pace och Porsche Macan som är betydligt dyrare.
Det räcker alltså inte med att Jaguar och BMW lockar med fri service.
Övre mellanklassen: Stora skillnader
Bil | Biltyp | Pris | Pris med ams-utrustning | Bränslekostnad/år | Servicekostnad t o m 6.000 mil | Värdeminskning/år | Värdeminskning/år | Milkostnad | Månadskostnad |
BMW 530e | Laddhybrid | 506 000 kr | 527 600 kr | 22 800 kr | 0 kr | 67 125 kr | 12,8% | 59,23 kr | 9 872 kr |
Volvo V90 D5 AWD | Diesel | 432 900 kr | 527 500 kr | 24 900 kr | 10 786 kr | 69 850 kr | 13,2% | 62,29 kr | 10 382 kr |
Mercedes E 350 e | Laddhybrid | 543 900 kr | 562 800 kr | 24 900 kr | 5 028 kr | 74 150 kr | 13,2% | 66,21 kr | 11 035 kr |
Volvo V90 T8 AWD | Laddhybrid | 594 900 kr | 594 900 kr | 27 300 kr | 3 345 kr | 72 925 kr | 12,3% | 67,53 kr | 11 255 kr |
Mercedes E 350 d Kombi | Diesel | 532 900 kr | 591 100 kr | 25 500 kr | 9 576 kr | 80 650 kr | 13,6% | 70,53 kr | 11 755 kr |
BMW 530d xDrive Touring | Diesel | 536 900 kr | 626 500 kr | 24 900 kr | 0 kr | 85 175 kr | 13,6% | 70,95 kr | 11 826 kr |
I den här jämförelsen är det lyxiga premiumbilar i övre mellanklassen som jämförs. Vi kan se att BMW 530e är tio kronor billigare per mil, och nästan 2.000 kronor billigare i månaden än dieseldrivna syskonmodellen 530d. Dock finns BMW 530e inte som kombi – men det hindrar den inte från att hålla värdet bättre än den dieseldrivna kombimodellen!
Laddhybriden håller värdet bättre än dieselbilen – trots att den inte finns som kombi
Volvo V90 är fem kronor billigare per mil och knappt 900 kronor billigare med dieselmotorn D5 än som laddhybrid, men körupplevelsen och prestandanivån är betydligt bättre i laddhybriden.
Även Mercedes är dyrare som diesel än som laddhybrid.
Småbilar: Billigt pendla på eldrift
Bil | Biltyp | Pris | Pris med ams-utrustning | Bränslekostnad/år | Servicekostnad t o m 6.000 mil | Värdeminskning/år | Värdeminskning/år | Milkostnad | Månadskostnad |
Seat Ibiza 1,0 EcoTSI | Bensin | 139 900 kr | 151 900 kr | 17 400 kr | 7 690 kr | 24 725 kr | 16,3% | 28,08 kr | 4 680 kr |
Kia Rio 1,25 MPI | Bensin | 145 900 kr | 145 900 kr | 18 900 kr | 12 231 kr | 22 400 kr | 15,4% | 28,59 kr | 4 765 kr |
Nissan Micra DIG-T 90 | Bensin | 139 800 kr | 161 900 kr | 18 900 kr | 9 000 kr | 26 075 kr | 16,1% | 29,68 kr | 4 947 kr |
Renault Zoe 41 kWh | Elbil | 204 900 kr | 269 422 kr | 4 704 kr | 2 645 kr | 39 531 kr | 14,7% | 29,99 kr | 4 999 kr |
Renault Clio Energy Tce 90 | Bensin | 129 900 kr | 165 900 kr | 19 500 kr | 8 891 kr | 27 675 kr | 16,7% | 31,05 kr | 5 175 kr |
Citroën C3 PureTech 82 | Bensin | 127 900 kr | 154 700 kr | 21 600 kr | 8 012 kr | 25 950 kr | 16,8% | 31,40 kr | 5 234 kr |
Det kanske främsta köpskälet för en småbil är att den ska vara billig att äga. Allra billigast i den här jämförelsen är Seat Ibiza med bensinmotor. Eldrivna Renault Zoe hamnar på fjärde plats, men skillnaden är inte så stor och den högre komforten att pendla på eldrift och den högre tekniknivån är också värd något.
Renault Zoe är faktiskt billigare än sitt bensinsyskon Renault Clio med 90-hästars bensinmotor, och den kommer hålla värdet bäst av alla bilar i den här jämförelsen.
Så tog vi fram siffrorna
Siffrorna är hämtade från auto motor & sports tester. Värdeminskningen är beräknad av Bilpriser utifrån ”ams-priset” på bilen, där bilen har vissa tillval som vi tycker krävs för klassen. Det handlar alltså inte om grundutrustade bilar.
Mil- och månadskostnaden räknas utifrån många faktorer som skatt, försäkring (Folksam 7–10 skadefria år, man, 50 år, boende i lägenhet), bränsle (baserad på vår testförbrukning), däck, service, reservdelar och värdeminskning utslaget på 2.000 mil/år.
Kapitalkostnad beräknad på 25 procent egen kontantinsats med inkluderad utebliven avkastning (0,10 procent). Resterande belopp lånat till ränta av 4,82 procent.
Bränslekostnaden beräknas utifrån vår testförbrukning. Laddhybrider och elbilar laddas alltid i varmgarage natten före testet. Våra förbrukningstester går över längre sträckor där vi byter förare med jämna mellanrum för att minska risken för fel.
Värt att tänka på för laddhybriderna är att vi alltså använt oss av vår testförbrukning för att räkna ut bränsleförbrukningen. Vi börjar med en stadsrunda där bilarna körs så långt de kan på eldrift, och sedan tar bensinmotorn vid. Ju mer du laddar och kör på eldrift, desto lägre blir ägandekostnaden.