Nytt trimchip till laddhybrider ger bättre prestanda – men inte längre räckvidd

Att trimma sin bensin- eller dieselbil har varit möjligt i flera år – och det är ganska vanligt. Företagen som säljer trimchip påstår att prestandan blir bättre samtidigt som förbrukningen sänks.

På senare år har det också börjat dyka upp trimchip för laddhybrider och även elbilar. Ett företag lovade till exempel att laddhybriden Mitusbishi Outlander PHEV med ett särskilt chip skulle få finessen som många ägare ville ha, nämligen ett särskilt läge där bilen tvingas gå på eldrift.

Nu lanserar KCR, som tidigare specialiserat sig på trimchip för dieselbilar, också trimchip för hybridbilar. Här handlar det inte om att förlänga räckvidden på eldrift utan istället om att öka vridmomentet och effekten för att göra bilen snabbare.

Det finns trimchip till bland andra BMW 330e, BMW 530e och Volvo V60 Twin Engine. Fler modeller är på gång, exempelvis Volkswagen Passat GTE.

KCR bekräftar för Recharge att trimchipen inte påverkar eldrivlinan över huvud taget, utan bara trimmar bensinmotorn. I dagsläget finns inga planer på att lansera trimchip för helt eldrivna bilar.

Bra att tänka på är att trimchip i teorin inte är lagligt. Om du höjer effekten mer än tio procent måste du ombesiktiga bilen och höjer du effekten mer än 20 procent måste den registreringsbesiktigas. Nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring gäller inte heller, så om något händer kan det bli du som får betala ur egen ficka.

Biltillverkaren ansvarar för att utsläppsreningen är laglig, och de kan inte garantera att den är det om du köper ett trimchip från ett annat företag.

Läs vårt senaste test av trimchip här.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag trimmar gärna min bil.
Ja
37
25
Nej