Ny studie: Lugn och fin – strömmen räcker även om ”alla” skaffar elbil

"Elbilarna kommer att ha en blygsam påverkan på energimarknaden", skriver analysföretaget som granskat Tysklands framtid med elbilar.

Annons
Annons

Ett av de mest ihärdiga påståendena i elbilsdebatten är att vårt elnät inte kommer att palla om ”alla” skaffar elbil.

Det finns anledning att skjuta den ”myten” i sank för gott.

Tidigare har de svenska elföretagen lugnat oss. Det skulle räcka med 13 TWh per år för att alla svenska bilar ska kunna laddas med el. Totalt ligger den svenska elförbrukningen på 140 TWh per år. En miljon elbilar i Sverige skulle kräva mindre än hälften av vad som i dag produceras via vindkraft.

Nu har det brittiska analysföretaget Aurora Energy Research gjort en studie på den tyska marknaden. Man förutsätter att 40 procent av den tyska fordonsparken (alltså ungefär 25 miljoner bilar) har elektrifierats år 2035. Trots en så relativt snabb omställning kommer energisektorn inte att ha några problem.

”Elbilarna kommer att ha en blygsam påverkan på den tyska energimarknaden. Vi kan inte se att det kan bli ett hot om markant höjda elpriser för privata eller för industrin”, säger Benjamin Merle, en av författarna till studien till nyhetsbyrån Reuters.

Vid årsskiftet var endast 0,1 procent av den tyska fordonsparken eldriven. Och även om energin inte framställs utsläppsfritt räknar man med att batteribilar kommer att generera 40 procent mindre koldioxid än vad framtidens fossilbränsledrivna bilar kommer att göra.

Elbilar är givetvis en vinstaffär för kraftbolagen. Enbart i Tyskland kommer deras rörelseresultat att öka med 500–700 miljoner euro.

Här hittar du hela analysen från Aurora.

Annons
Annons
Rulla till toppen